Domein autoriteit: wat is het en hoe werkt het?

Domein autoriteit is een belangrijke metric als het aankomt op hoe belangrijk jouw website is in vergelijking tot andere websites. En dus ook hoe populair deze is of hoe snel deze zal worden weergegeven door grote zoekmachines zoals Google.

Wanneer je een website hebt draaien, dan is het ultieme doel natuurlijk dat je website gevonden wordt door bezoekers. En bij voorkeur zonder dat je hiervoor heel veel geld uit hoeft te geven aan allemaal betaalde advertenties.

Domein autoriteit, of Domain Authority op zijn Engels, is een graadmeter van hoe belangrijk een website is en dus ook of deze website mogelijk als autoriteit gezien wordt door Google, of andere zoekmachines.

Maar hoe werkt domein autoriteit nou eigenlijk? En hoe zorg je er zelf voor dat jouw website een hogere domein autoriteit krijgt?

We leggen het je allemaal uit in dit artikel, zodat je straks precies weet:

  • wat domein autoriteit is
  • welke domein autoriteit jouw website heeft
  • hoe domein autoriteit precies werkt
  • hoe je ervoor zorgt dat jouw website een hogere autoriteit krijgt

Voordat we in het diepe springen starten we eerst even met een korte uitleg in onderstaande video over wat Domein Autoriteit wél is en ook wat Domein Autoriteit níet is.

 

 

Wat is Domein Autoriteit (DA) precies?

Domain Authority is een relatief waardeoordeel over de autoriteit van een bepaalde website of domein, volgens MOZ, een toonaangevend SEO-bedrijf uit Amerika. Het is een misvatting dat domein autoriteit wordt vastgesteld door Google of dat een hoge domein autoriteit ook automatisch betekent dat Google en website altijd hoog zal weergeven in de zoekresultaten.

Toch is het wel zo dat een hoge domain autoriteit een hele belangrijke factor is in de zoekresultaten van Google. Het is dus ook een belangrijke factor om je op te richten, wanneer je met je zoekmachineoptimalisatie (SEO) aan de slag wilt gaan.

Domein Autoriteit (DA) is dus een metric vanuit een specifieke partij, MOZ. Een alternatief voor deze autoriteit is Domein Ranking (Domain Ranking of DR). Domain Ranking is een soortgelijk model als Domain Authority, maar is niet opgesteld door MOZ maar door een concurrent van Moz, Ahrefs.

Zowel Domein Autoriteit als Domein Ranking worden regelmatig gebruikt binnen de SEO-wereld. De een is niet beter dan de ander en over het algemeen komt het op hetzelfde neer en is alleen de berekening anders. Stijgt je DA? Dan stijgt je DR vaak ook. En omgekeerd.

Welke Domain Autoriteit heeft mijn website?

Wanneer je op zoek bent naar de Autoriteit van jouw website, dan kun je die over het algemeen heel eenvoudig terugvinden.

Je gaat hiervoor naar de website van MOZ en zoekt naar de Free Domain SEO Analysis Tool van MOZ. Hierin vul je eenvoudig je domein (bijvoorbeeld geldmaster.nl) en klikt op ‘Analyze Domain’.

Vervolgens krijg je een paar resultaten over je domein te zien, waaronder:

  • Je domein autoriteit
  • Het aantal domeinen wat naar je domein linkt
  • Het aantal keywords waarop je domein rankt in Google
  • De Spam Score van je domein

Niet van elk domein is deze data beschikbaar. Zeker van de nieuwere domeinen of domeinen met een lage DA-waarde wordt deze data niet altijd beschikbaar gesteld. Schrik dus niet als van jouw domein geen data beschikbaar is.

Je kunt in deze gevallen er altijd voor kiezen om de gratis MOZ Toolbar (MozBar) te installeren. Deze geeft direct in je browser voor elke website die je bezoekt automatisch de Domein Autoriteit aan.

Hoe werkt Domain Authority (DA)?

Nu je weet welke Domein Autoriteit jouw website precies heeft, is het wel zo praktisch als je snapt hoe Domain Autoriteit werkt. Zoals gezegd is Domein Autoriteit een meting vanuit MOZ en bepaalt dit op zichzelf niet in welke mate Google jouw website mee zal nemen in de zoekresultaten.

Toch zie je in de praktijk dat een hoge Autoriteit van je website vaak ook ervoor zorgt dat Google je website hoog meeneemt in de zoekresultaten. Maar hoe zit dat dan?

Dit heeft er alles mee te maken dat een hele belangrijke component van Website Autoriteit zit in het aantal (en de soort) backlinks die jouw domein heeft opgebouwd. Wil je meer leren over backlinks en een goede linkbuilding strategie? Dan hebben we speciaal voor jou een uitgebreid artikel over linkbuilding in 2022 geschreven!

Hoe beter je linkbuilding geregeld is, hoe hoger je Website Autoriteit ranking zal worden en hoe groter de kans is dat Google je domein meeneemt in de zoekresultaten, aangezien zij het aantal backlinks ook als zeer belangrijke factor meenemen in hun beoordeling van de waarde van jouw domein.

Autoriteit wordt altijd weergegeven op een schaal van 1 tot 100 en kun je grofweg categoriseren op deze manier:

  • DA tussen de 0 en 20: Dit zijn vaak beginnende of onbekende domeinen die nog geen of nauwelijks autoriteit bezitten.
  • DA tussen de 20 en 30: Dit zijn domeinen die al even meedraaien en die een beetje autoriteit bezitten
  • DA tussen de 30 en 60: Dit zijn serieuze domeinen die aanzienlijk wat autoriteit bezitten.
  • DA boven de 60: Dit zijn domeinen die het allermeeste autoriteit bezitten en door Google als het meest waardevol binnen een niche zullen worden beschouwd.

Hoe verhoog ik mijn Domein Autoriteit? (DA)?

Nu je weet wát de Domein Autoriteit van jouw website precies is, maar ook hoe DA werkt, is het tijd voor de volgende stap: het verhogen of verbeteren van de Domein Autoriteit van jouw website of domein.

Het verhogen van de Domein Autoriteit van jouw website bestaat uit een aantal belangrijke stappen die je los van elkaar kunt inzetten om een betere Domain Authority ranking te krijgen van MOZ. We zetten ze even kort onder elkaar met een korte uitleg, zodat je weet wat je kunt doen per onderdeel.

  1. Vergroot het aantal backlinks naar je website

Klinkt makkelijk, toch? Soms is dat het ook, soms ook niet. Het volstaat namelijk niet om gewoon lukraak maar allemaal backlinks naar je website te regelen. Het oog wil namelijk ook wat, dus de kwaliteit van je backlinks zijn hierin best belangrijk.

Ook voor je backlinks geldt: Hoe hoger de Domein Autoriteit van de backlink, hoe belangrijker deze is. Focus je dus niet alleen op de kwantiteit (de hoeveelheid) van de backlinks, maar ook op de kwaliteit (de DA-ranking) van de backlinks.

Hoe hoger de DA van een backlink is, hoe krachtiger het effect en hoe meer je er dus aan hebt.

  1. Let op je SPAM-score!

Een aantal websites zijn er speciaal voor gemaakt om backlinks te leveren. Google herkent dit soort sites en ondanks dat er mogelijk een hoge Domain Authority op het domein zit, heeft Google deze sites als een hoge SPAM-score geregistreerd staan.

Krijgt jouw domein te veel backlinks van SPAM-websites? Dan zal dit een negatieve impact hebben op je linkbuildingprofiel en ook op je DA. Hier wil je dus zo ver mogelijk bij wegblijven.

  1. Bied kwalitatief hoogwaardige content aan!

Misschien wel het belangrijkste van alles: Zorg ervoor dat je de bezoekers van je website ook daadwerkelijk iets te bieden hebt. Want in de praktijk werkt het heel simpel: wanneer je iemand hebt die je website bezoekt, dan wil je ook dat diegene blijft en terugkomt.

Daarom is het altijd ongelofelijk belangrijk om te investeren in kwalitatief hoogwaardige content voor je bezoekers. De juiste content inspireert en motiveert en zorgt ervoor dat mensen graag nog eens terugkomen op je website. Of misschien zelfs wel doorlinken naar jouw content op hun eigen website!

Zoals je begrijpt gaat het verhogen van je Domain Authority niet van de een op de andere dag. Trek hier dus ook gerust een langere periode voor uit en werk systematisch volgens een plan. Ben je op zoek naar wat meer inspiratie? Bekijk dan eens onderstaande video over manieren om je Domein Autoriteit te verhogen!

Heel veel succes en neem contact met ons op wanneer je nog met vragen zit! Wij helpen je graag!

 

 

 

 

 

 

 

Plaats een reactie