Facebook Ads: adverteren op Facebook in 2023!

Vandaag de dag gebruiken meer dan 2,3 miljard mensen elke maand Facebook. Het sociale mediaplatform is een belangrijke bron van digitale reclame geworden voor grote en kleine bedrijven. Uit onderzoek van eMarketer blijkt zelfs dat de uitgaven voor Facebook-advertenties alleen al dit jaar zullen toenemen tot 17,9 miljard dollar – een cijfer dat naar verwachting zal stijgen tot een indrukwekkende 23,8 miljard dollar in slechts twee jaar tijd!

Dit gezegd zijnde, zijn er bepaalde kneepjes van het vak die elke marketeer moet kennen om succes te hebben met Facebook Ads. Als je nieuw bent in de wereld van adverteren op Facebook, is dit artikel speciaal voor jou geschreven! Laten we eens kijken naar wat je moet weten over Facebook Ads zodat je meteen zelf aan de slag kunt gaan. 

Wat is Facebook Ads?

Facebook Ads, ook wel bekend als betaald adverteren op Facebook, is een vorm van online adverteren waarmee bedrijven hun producten of diensten kunnen promoten. Facebook Ads zijn een geweldige manier om bewustzijn, betrokkenheid en verkoop te stimuleren. Er zijn veel verschillende soorten advertenties die je kunt maken voor Facebook. Je kunt kiezen uit tekst-, beeld- en videoadvertenties en zelfs native advertentieformaten zoals carrousel en interactieve Like-buttons. Met zoveel opties kan het moeilijk zijn om te weten waar je moet beginnen. 

Gelukkig zijn wij er om je te helpen! Hier zijn enkele dingen die je in gedachten moet houden bij het maken van een Facebook ad: zorg ervoor dat je advertentie relevant is voor je publiek. Als deze niet gericht is op een publiek dat goed zal reageren op wat je te bieden hebt, zul je niet de resultaten krijgen die je verwacht. Jezelf onderscheiden van je concurrent is belangrijk. Gebruik daarnaast ook altijd een duidelijke call to action. 

Maak je ook dagelijks gebruik van Facebook? Dan zijn deze advertenties je zeker al eerder opgevallen. Elke advertentie op Facebook kun je herkennen aan de tag ‘gesponsord’ onder hun merknaam. Waarom deze subtiele, bijna onopvallende aanpak? 

Facebook Ad voorbeeld

We ervaren reclame doorgaans als vervelend en opdringerig. Dit heeft direct invloed op de gebruikerservaring. Om te voorkomen dat Facebook gebruikers verliest, gebruikt het advertenties op een eerder subtiele manier. Wat betekent dat voor jou als adverteerder? Nog beter je best doen om op te vallen met je unieke advertentie!

Wat zijn de voordelen van adverteren op Facebook?

Niet alleen is Facebook het grootste sociale mediakanaal, maar er zijn verschillende voordelen wanneer je adverteert op Facebook. 

Uitgebreide targetingmogelijkheden

Facebook is vrij uniek in zijn soort en geeft je daarom ook uitgebreide targetingmogelijkheden. Kijken we naar adverteren in Google, zien we dat alles is gebaseerd op zoekwoorden. Op welk zoekwoord wil je adverteren, wie is je concurrentie, wat is je budget etc.? Facebook daarentegen laat je targeten op basis van verschillende criteria:

  • Geslacht
  • Leeftijd
  • Taal
  • Opleiding
  • Werk
  • Woonplaats
  • Relatiestatus
  • Etniciteit
  • Politieke voorkeur
  • Interesses
  • Facebookgroepen

Later in dit artikel bespreken we de doelgroep- en targetmogelijkheden. 

Retargeten van je doelgroep

De kunst van retargeting. Heb je eerder op een advertentie geklikt of de achterliggende website bezocht, maar heb je er verder niets mee gedaan? Dan kun je als adverteerder deze mensen opnieuw gaan targeten. Dit kan zelfs met een aparte advertentie. 

Naast gedetailleerde doelgroepen kun je ook aangepaste doelgroepen maken. Heb je klantgegevens? Link Meta Pixel met je website. Dit is een stuk code dat je op je website plaatst. Hiermee kun je ontdekken hoe effectief advertenties zijn en krijg je meer inzicht wat mensen precies doen op je website. 

Zijn mensen dus eerder op je website geweest of hebben ze eerder op je advertentie geklikt? Grote kans dat ze enigszins geprikkeld waren door je aanbod. Door deze doelgroep opnieuw te targeten, kun je ze alsnog overhalen en converteren. 

Minder concurrentie dan Google Ads

Adverteren in Google is nog steeds erg populair. Maar is het ook altijd de juiste keuze? Advertenties in zoekmachines zoals Google zijn gebaseerd op een biedingsysteem. Bij Google Ads betaalt elke adverteerder een bepaald bedrag wat hij of zij maximaal bereid is te betalen voor een bepaalde actie. Hoeveel ze betalen is afhankelijk van het zoekwoord en de bijhorende concurrentie.

Wil je de concurrentie aangaan met giganten zoals Zalando of Bol.com? Dan zal je flinke bedragen moeten betalen om überhaupt kans te maken. Wanneer je wil adverteren op Facebook, zal je minder concurrentie hebben. Waarom? 

Facebook Ads maakt geen gebruik van dit soort biedingen. Je advertenties worden namelijk getoond aan een specifieke doelgroep. Dit is verschillend per advertentie, denk bijvoorbeeld aan dezelfde criteria, maar dan voor een andere regio, of andere leeftijdscategorie. Je positie of je reach wordt dus weinig of niet beïnvloed door het budget van grote concurrenten.

Hoe werkt het Facebook algoritme?

Het algoritme op Facebook werkt namelijk heel anders dan op Google. Facebook bepaalt welke berichten mensen te zien krijgen en zelfs ook in welke volgorde. Daarom staan niet altijd het recentste bericht bovenaan. 

Facebook kijkt vooral naar je online gedrag en toont je op basis van deze parameters content die voor jou interessant kan zijn. Het doel is natuurlijk om de gebruiker zo lang mogelijk op het platform te houden.  Facebook evalueert namelijk elk bericht. Deze berichten en posts rangschikken ze vervolgens op verschillende criteria, waaronder interesse. Dit gebeurt elke keer wanneer je Facebook opent of je pagina vernieuwt. 

  • Afzender: wie heeft een bepaald bericht gepost? De kans is groter dat je posts ziet van personen waar je eerder contact mee hebt gehad. Deelt je vriend of partner een nieuwe update? Dan is het hoogstwaarschijnlijk dat je zijn of haar post bovenaan je feed zult zien.
  • Type inhoud: Facebook houdt bij met welk soort content je de meeste interactie vertoont. Kijk je vooral video’s? Dan zul je ook meer video’s zien op je tijdlijn. Ook dit is een manier om de gebruiker zo lang mogelijk op het platform te houden.
  • Interactie: betrokkenheid en engagement is een belangrijke factor. Facebook kijkt hierbij ook naar de inhoud van deze posts. Bekijk, like en deel je voornamelijk kattenfilmpjes? Dan zal Facebook je plezieren met nog meer kattenfilmpjes. 

Facebook zet hoog in op gebruikerservaring. Dit is ook één van de redenen waarom Facebook Ads op een subtiele manier verschijnen op je feed. Het schrikt gebruikers niet af waardoor ze ook langer online blijven. Onderdeel van deze gebruikerservaring is om je steeds opnieuw gelijkaardige content te tonen.

Facebook Ads vs. Google Ads

Adverteren kan op verschillende manieren. Maar wat is het beste of het meest efficiënte? Facebook Ads of Google Ads? Laten we kijken naar de grootste verschillen. 

Zoekwoorden

Wanneer je adverteert in Google, doe je dit op basis van specifieke zoekwoorden. Wanneer gebruikers zoeken op een specifiek trefwoord, wordt je advertentie getoond in de zoekmachine. Hierdoor bereik je alleen maar de mensen die ook actief zoeken op dat specifieke zoekwoord. Heb je een doe-het-zelfzaak in Amsterdam, dan zul je dit, of iets gelijkaardig, als zoekwoord kiezen.

Bij Facebook Ads daarentegen gebeurt dit niet op basis van zoekwoorden, maar op basis van je online gedrag, demografische gegevens en interesses. Wanneer dezelfde doe-het-zelfzaak gaat adverteren op Facebook, kan hij zelf zijn doelgroep samenstellen, ook op basis van interesses. Op die manier kan hij ook doe-het-zelvers benaderen die in eerste instantie niet op zoek waren naar een doe-het-zelfzaak, maar zo toch zijn producten kan tonen en wie weet zelfs verkopen.

Positie

Zet je in op SEO of SEA? Dan heb je één doel voor ogen: hoger scoren in Google en liefst nog de nummer één positie krijgen. Met voldoende budget zal je advertentie ook verschijnen helemaal bovenaan de zoekresultaten. In onderstaand voorbeeld zie je een advertentie op het zoekwoord ‘dakdekker Rotterdam’. 

Google Ad voorbeeld

Advertenties op Facebook verschijnen op je tijdlijn, tussen alle andere berichten. Afhankelijk van je eigen demografische gegevens en interesses en eerder internetgebruik, krijg je bepaalde advertenties te zien. Ben je op zoek naar nieuwe sneakers en heb je al verschillende websites bezocht? Niet geheel toevallig dat je tijdlijn nu volstaat met advertenties van net die sneakers. 

Op deze manier werken Facebook Ads en Google Ads samen als één team. Alle bezoekers die op een organische of betaalde manier via Google terechtkomen op je website, zullen na afloop terechtkomen in een specifieke doelgroep. Zo kun je deze groep alsnog bepaalde advertenties laten zien. 

Hoe werkt adverteren op Facebook?

Iedereen kan advertenties maken voor Facebook. Navigeer vanaf je profiel naar je Ads Manager en ga van start. Facebook adverteren kan op drie verschillende niveaus. Kies voor een nieuwe campagne, een advertentieset of een losse advertentie.

Campagnestructuur Facebook Ads

Deze campagne is de zakelijke doelstelling die je hoopt te behalen met je advertenties. Elke structuur vraagt om een andere aanpak. Er is een onderscheid tussen bekendheid, de overwegingsfase en de uiteindelijke conversie. In elke fase van de customer journey zijn er verschillende mogelijkheden:

Nieuwe campagne maken Facebook Ads

Bekendheid

Wil je investeren in de bekendheid van je onderneming? Dan heb je twee opties bij Facebook Ads. Ze maken het onderscheid tussen merkbekendheid en bereik:

  • Merkbekendheid: Facebook toont je advertentie aan mensen bij wie de kans het grootst is dat ze zich je advertentie nog zullen herinneren.
  • Bereik: Facebook toont je advertentie aan het maximale aantal mensen, aan zoveel mogelijk mensen binnen je doelgroep. 

Verkeer

Bij de optie ‘verkeer’ heb je als doel dat je mensen stuurt naar een bepaalde bestemming. Dit kan een landingspagina op je website zijn, maar ook een applicatie of Facebook event. Deze campagnestructuur wordt vaak gebruikt voor mensen die twijfelen over een bepaalde aankoop. Op deze manier geef je deze mensen een extra zetje in de juiste richting. Bijvoorbeeld door meer informatie te verschaffen, een landingspagina met een exclusieve korting of een uniek aanbod.

Betrokkenheid

Wil je meer betrokkenheid? Krijg meer likes, reacties of deelacties op je advertentie. Met andere woorden: je wil iets gedaan krijgen van de kijker. Je kunt een advertentie runnen voor een evenement waarbij zoveel mogelijk mensen zich online inschrijven. 

Een ander voorbeeld van betrokkenheid is het uitlokken van reactie. Dit komt door in te spelen op de actualiteit of gebruik te maken van humor. Bol.com krijgt met hun unieke advertenties en hun humoristische tone of voice dan ook meer dan voldoende reacties. 

Videoweergaven

Wil je gebruik maken van video’s om je potentiële klant te overtuigen? Kies dan voor videoweergaven. Hierbij toont Facebook je videoadvertentie. Denk hierbij aan bijvoorbeeld productlanceringen, videoreviews, maar ook storytelling van een bepaald product of dienst. 

Campagnestructuur Facebook Ads

Leads

Hoe meer data je hebt, des te doeltreffender je te werk kan gaan. Het verzamelen van leads is dan ook belangrijk om je doelstelling te behalen. Gebruik formulieren of chats om informatie te vergaren van mensen die interesse tonen in je bedrijf. Deze data en informatie kun je vervolgens gebruiken om mensen opnieuw te benaderen. Denk hierbij aan e-mailmarketing of retargeting doelgroepen.

App-promotie

Heb je een applicatie en wil je deze promoten via Facebook? Kies dan voor deze doelstelling. Met deze advertentie stuur je mensen rechtstreeks naar de Google Play Store of App Store waarbij ze meteen je applicatie kunnen downloaden. 

Facebook toont deze advertentie aan mensen bij wie de kans het grootst is dat ze je app zullen downloaden en gebruiken. Hierbij speelt online gedrag en interesses een grote rol.

Conversie

Is je klant al klaar om een aankoop te doen? Focus je dan op conversies. Hierbij spoor je de kijker aan om een specifieke actie uit te voeren. Dit kan een verkoop zijn van je website, maar ook een call inplannen of inschrijven op een nieuwsbrief. Let op dat je hiervoor Meta Pixel moet installeren. Zo kun je deze conversies analyseren.

Facebook maakt ook nog het onderscheid tussen verkopen uit catalogus en winkelverkeer:

  • Catalogus: Je kunt hiermee advertenties maken die artikelen uit je catalogus tonen. Op deze manier laat je nieuwe mensen kennismaken met je aanbod. En het mooie? Heeft iemand eerder artikelen in zijn/haar winkelmandje gehad? Target deze mensen en toon ze deze artikelen die ze toch niet gekocht hebben.
  • Winkelverkeer: Toon advertenties om je fysieke bedrijfslocatie te promoten. Facebook toont je advertentie aan mensen die waarschijnlijk je fysieke winkel willen bezoeken wanneer ze in de buurt zijn. Let op: je kunt dit alleen gebruiken wanneer je je winkelgegevens hebt toegevoegd. Dit kan in je instellingen bij ‘bedrijfslocatie’ in het menu ‘bedrijfsmanager’.

Advertentieset

Bij de campagne heb je je doelstelling bepaald. Bij je advertentieset bepaal je verder je doelgroep, je budget en ook je planning. Welke doelgroepopties er zijn, bespreken we later in dit artikel. Elke campagne kan trouwens ook meerdere advertentiesets bevatten. Zo kun je verschillende advertentiesets hebben, met een ander budget en een andere planning. 

advertentieset maken Facebook Ads

Doelgroepen en targeting

Hier gebeurt het dan toch echt allemaal. Wie ga je targeten en op welke manier? Er zijn talloze mogelijkheden om zelf een doelgroep samen te stellen. Maar welke kies je? Na het kiezen van je campagnestructuur, kies je bij je advertentieset ook je doelgroep. Heb je eerder doelgroepen bepaald en opgeslagen? Dan kun je deze hier kiezen. Zo niet, kun je hier nieuwe en aangepaste doelgroepen maken.

Doelgroep maken Facebook Ads

Gedetailleerde doelgroepen

Heb je duidelijk voor ogen hoe je doelgroep eruit ziet? Bereik ze op basis van verschillende criteria. Bepaal je criteria aan de hand van demografische gegevens, maar ook interesses en het gedrag. Je kunt zelfs zo diep graven dat je personen gaat benaderen die ooit als expat hebben gewoond in Australië of Bangladesh. Dit kun je combineren met een leeftijdscategorie of interesse in computerprocessoren. 

Gedetailleerde doelgroepen zijn doelgroepen die doorgaans voor het eerste aangemaakt worden. De kans is dan ook klein dat deze mensen eerder met je bedrijf in contact zijn gekomen. 

Gedetailleerde doelgroep Facebook Ads

Aangepaste doelgroepen

Aangepaste doelgroepen zijn doelgroepen die eerder in contact zijn geweest met je bedrijf of onderneming. Dit kan een klantenlijst zijn of een e-maillijst. Dit is dus letterlijk een variant op een huidige doelgroep. Zo kun je een lijst maken van mensen die eerder je website hebben bezocht in een bepaalde periode. Voorbeeld: je hebt een actie lopen en je wilt graag advertenties tonen aan alle mensen in Rotterdam tussen de 30 en 50 jaar die het afgelopen jaar je website hebben bezocht.

Vergelijkbare doelgroepen

Vergelijkbare doelgroepen zijn doelgroepen die, zoals het woord al zegt, gelijkaardig zijn met één van je bestaande doelgroepen. Facebook toont op deze manier je advertenties dus aan mensen die vergelijkbaar zijn met je huidige target audience. Dit kunnen zelfs allemaal actieve klanten van je zijn. Waarom is dit een doeltreffende methode?

Er is namelijk een reden waarom bepaalde mensen klant bij je zijn. Op basis van al hun kenmerken, zoals leeftijd, geslacht, interesse en zoveel meer, krijg je een overzicht van je huidig klantenbestand. Ga je vergelijkende doelgroepen targeten? Dan is de kans groter dat ook zij interesse tonen in je product of dienst. 

vergelijkbare doelgroep Facebook Ads

Zo kun je met dezelfde data en parameters focussen op dezelfde groep mensen, maar dan in een andere regio. Bij het bepalen van een vergelijkbare doelgroep of lookalike audience, kies je hoe breed je deze doelgroep wilt maken. Hoe hoger het percentage, hoe breder de groep. 

Advertentie

Een advertentie is het uiteindelijke eindresultaat, dit is wat je doelgroep te zien krijgt op zijn of haar Facebook. Hier kies je je advertentiemateriaal. Kies uit verschillende advertentie-indelingen die passen bij je boodschap en je doelgroep.

Advertentie-indelingen

Op het niveau van de advertentie zelf, moet je een keuze maken tussen je advertentie-indeling. Welk format kies je? Houd hierbij rekening met je doelgroep en je boodschap. 

Facebook-Ad-types

Carrousel

Wil je meerdere foto’s gebruiken? Bij carrousel kun je tot 10 verschillende afbeeldingen en zelfs video’s gebruiken in één advertentie. Als webshopeigenaar kun je verschillende producten uit je assortiment tonen, maar bijvoorbeeld ook verschillende cursussen kunnen getoond worden. 

En gebruik je Meta Pixel en opent iemand één specifiek product uit je advertentie? Dan kun je weer dynamische advertenties maken om deze personen opnieuw te targeten. 

carousel facebook ads

Afbeelding

Een andere indeling is het gebruik van een afbeelding. Dit is een statisch beeld dat de aandacht moet trekken. In combinatie met sterke teksten is het nog steeds een efficiënte manier om te adverteren op Facebook!

Facebook Ads afbeelding

Video

Een dynamische video om je potentiële klant te bereiken? Maak gebruik van een video-advertentie. Deze kunnen verschillend zijn van stijl, maar ook van tijdsduur. Zorg er wel altijd voor dat je advertentie relevant is. Kort, maar krachtig!

facebook-Adidas-video-CONTENT-2017

Collectie

Een collectie-advertentie heeft een omslagfoto of -video, gevolgd door 3 productafbeeldingen. Klik je op deze collectie-advertentie? Dan zie je meteen een instant experience. Dit is een landingspagina, in de omgeving van Facebook, die volledig geoptimaliseerd is voor mobiele gebruikers. Je gaat dus niet naar de landingspagina van de website, maar alles gebeurt binnenin Facebook. 

Slideshow

Een slideshow is een compilatie van verschillende statische beelden. Samen hebben ze de look van een video-advertentie. Je kunt een voice over toevoegen of extra muziek om de aandacht te trekken. Bepaal zelf hoelang een afbeelding wordt getoond en in welk formaat.  

Wat kost adverteren op Facebook?

Volgens Webfx kost adverteren op Facebook gemiddeld 0,94 dollar per klik en 12,07 dollar per 1000 impressies. Maar het goede nieuws: je kunt altijd beginnen met adverteren op Facebook, hoe groot of klein je budget ook is. Hierbij zie je de gemiddelde reclamekosten per biedmodel. Maar hoe werken de advertentieveilingen voor Facebook Ads?

gemiddelde Facebook reclamekosten

Als adverteerder bepaal je zelf je dagbudget. Zo kom je niet voor onaangename verrassingen te staan. Maar hoe werkt dit biedmodel en wie of wat bepaalt wanneer je advertentie wordt getoond? Hier houdt Facebook rekening met drie verschillende waarde. De adverteerder met de grootste waarde ‘wint’ en zijn of haar advertentie krijgt voorrang:

  • Bod: Hoeveel ben je als adverteerder bereid te betalen om je advertentie te tonen aan je doelpubliek?
  • Geschatte actiepercentage: Hierbij kijkt Facebook naar hoe waarschijnlijk iemand uit je doelgroep zal overgaan tot actie. Wat is het gewenste resultaat en hoe zeker zal dit ook gebeuren?
  • Advertentiekwaliteit: Hier meet Facebook de kwaliteit van je advertentie. Dit gebeurt op basis van verschillende criteria en bronnen. Zo wordt er actief feedback gevraagd aan mensen die je advertentie hebben gezien. Facebook kijkt ook of je advertentie niet belust is op sensatie en of er geen gebruikgemaakt wordt van clickbait. 

Het geschatte actiepercentage in combinatie met de kwaliteit van je advertentie bepalen de relevantie. Sterker nog: het kan zomaar zijn dat een advertentie die relevanter is voor je doelgroep wint van een advertentie met een hoger bod. Benieuwd hoe je vorige advertenties presteerden en wat je kan verbeteren? Bekijk je diagnostische gegevens en optimaliseer. Facebook doet er alles aan om de gebruikerservaring zo goed mogelijk te houden en om het geschikte platform te blijven voor adverteerders. Daarom staat relevantie hier centraal. 

Gebruik Facebook Ads voor je marketing funnel

Wanneer maak je nu gebruik van Facebook Ads? Vaak denken we dat Facebook Ads alleen effectief zijn wanneer je een bepaald product wilt verkopen. Maar niets is minder waar. In elke fase van de marketing funnel of sale funnel, kun je advertenties gebruiken om bepaalde doelstellingen te bereiken.

Sales Funnel Stages

Awareness

Trek de aandacht van je ideale klant. Dit is vaak het eerste contact tussen jou en je doelgroep. In deze fase van de marketing funnel focus je doorgaans op een heel breed publiek met verschillende interesses en demografische gegevens. De eerste stap is natuurlijk zoveel mogelijk bereik krijgen om je bekendheid te vergroten. In deze fase krijg je een beter idee welke personen zich aangetrokken voelen tot je advertentie en vooral ook welke acties ze ondernemen.

Interest

Heb je naamsbekendheid gecreëerd bij je doelgroep en kennen ze je product of dienst? Dan is het tijd om om hun aandacht te grijpen en interesse op te wekken. Je kent inmiddels je doelgroep en je weet wat hun pijnpunten zijn. Maak je advertentie vanuit het perspectief van je klant:

  • Wat maakt je product/dienst uniek?
  • Waarom kan je doelgroep niet zonder je product/dienst?
  • Welke problemen lost het op voor ze?
  • Hoe maakt je product hun leven makkelijker?

Hierbij kun je kiezen voor aangepaste doelgroepen. Leg de focus op mensen die eerder met je in contact zijn geweest, bijvoorbeeld door je website te bezoeken. 

Desire

Is je missie geslaagd? Dan bereik je het punt waarop je potentiële klant behoefte heeft om je product ook effectief te kopen. Advertenties die bepaalde problemen oplossen om het leven gemakkelijker te maken zijn hier een mooi voorbeeld van. Je creëert als het ware een soort FOMO, Fear Of Missing Out. Dit product moét je hebben!

Action

De verschillende stappen van een marketing funnel bestaan niet op zichzelf, maar zijn onderdeel van een hele strategie. Heb je naamsbekendheid gekregen en weet je doelgroep van je product? En sterker nog: heb je ook urgentie gecreëerd waardoor ze niet zonder je product kunnen? Dan is het tijd voor actie. 

Zocht je een nieuwe bikini van een bepaald merk of een nieuwe zwemshort en krijg je ineens advertenties op Facebook? Zeker niet toevallig! En sterker nog: een paar dagen later zie je dezelfde advertentie, maar dan met een unieke korting? Niet alleen word je opgenomen in een andere doelgroep, maar je krijgt ook een andere advertentie te zien.

Zo ga je van koude lead, naar een warme lead naar nieuwe klant. Dit allemaal met specifieke doelgroepen en aangepaste advertenties. De kunst van Facebook Ads af te stemmen op je marketing funnel.

Begrippenlijst Facebook Ads 

Meten is weten, maar voor we de resultaten gaan bekijken staan we even stil bij enkele begrippen:

  • ROAS: De bekendste en ook wel de belangrijkste term. ROAS staat voor Return on Ads Spend. Met andere woorden: voor elke euro die je spendeert, hoeveel krijg je daarvoor terug? Deze waarde kun je alleen meten wanneer doelstellingen hebt ingesteld voor conversies.
  • CPA: Cost Per Action is een betaalmethode waarbij je als adverteerder alleen betaalt wanneer gebruikers een specifieke actie uitvoeren. Dit kan een aankoop zijn van een product, maar ook het abonneren op je nieuwsbrief of het downloaden van een e-book.
  • CPM: Cost Per Mile is een betaalmethode waarbij je als adverteerder betaalt per 1000 weergaven of impressies van je advertentie. Met andere woorden: hoeveel kost het je om een advertentie te tonen aan 1000 mensen?
  • CTR: Click Through Ratio of klikfrequentie vertelt meer over de hoeveelheid mensen die doorklikken op je advertentie. Dit getal wordt uitgedrukt in een percentage.
  • Meta Pixel: Meta Pixel is een broncode die je helpt om de activiteiten van je websitebezoekers te analyseren. Het identificeert gebruikers van zowel Facebook als Instagram en kijkt naar hun gedrag op je website. Welke pagina’s bezochten ze? Hebben ze iets toegevoegd aan hun winkelwagen? Hebben ze je webshop verlaten met een vol winkelmandje? Dit is allemaal relevante informatie om nadien deze mensen opnieuw te targeten.  Meta Pixel wordt dus gebruikt om je advertenties te tonen aan de juiste mensen. Niet alleen zijn je Facebook Ads dus efficiënter, maar ook je advertentiebudget wordt hierdoor beter besteed.
  • Looptijdbudget: Dit is het totale budget van je campagne in een bepaalde tijd. Je kunt kiezen voor een campagne van enkele weken, maar ook van enkele maanden.

Facebook Ads

Resultaten meten & optimaliseren

Meten is weten en je wilt natuurlijk weten hoe je Facebookadvertentie scoort. Je kunt je resultaten meten op de drie verschillende niveaus:

  • Campagne
  • Advertentieset
  • Advertentie

Je kunt dus niet alleen zien hoeveel één bepaalde actie je kost, maar ook hoeveel een campagne je al gekost heeft. Op basis van deze resultaten kun je gaan bijsturen waar nodig. Is het nodig om te optimaliseren? Bekijk dan onderstaande tips:

  • Test – test – test

De enige manier om te kijken of iets werkt, is door te gaan testen. Maak bij één campagne meerdere advertenties met verschillende video’s of foto’s. Maak onderscheid tussen beide op basis van visuele aspecten, geluid of setting. Laat beide advertenties lopen en kijk naar het resultaat. Op deze manier kom je veel te weten over je ideale doelgroep en kun je hier meteen op inspelen.

  • Gebruik call to actions

Vergeet nooit hoe belangrijk het is om een duidelijke call-to-action te hebben. Gebruikers zien je advertentie en je wilt tenslotte dat ze iets gaan ondernemen. Ook hier kun je experimenteren met verschillende CTA’s. Probeer beide en kijk welke het beste werkt. Let op: zorg voor een goede copy en vermijd dat je CTA te dwingend is. 

  • Vraag een vriend

Als adverteerder kun je soms blind zijn voor je eigen advertentie. Vraag een vriend of vriendin om naar je advertentie te kijken en vraag of hij zou klikken. Waarom wel, waarom niet? Gebruik deze informatie om te kijken of bepaalde zaken beter kunnen. 

Conclusie

Online adverteren kan op verschillende manieren. Adverteerders maken vaak het onderscheid tussen Google Ads en Facebook Ads, maar is het één ook beter dan het ander? In plaats van te kiezen, kunnen beide elkaar erg versterken. 

Facebook Ads maakt namelijk geen gebruik van zoekwoorden, maar kijkt naar honderden andere factoren. Als adverteerder kun je hierdoor zelf helemaal je ideale doelgroep samenstellen. Van geografische locatie, tot huwelijksstatus, tot je beroep. Je kunt het zo gek niet bedenken of je kunt het opnemen in de criteria voor je doelgroep. Dit heeft als voordeel dat je als adverteerder niet moet wachten tot iemand je zoekt op basis van trefwoorden.

Gebruik je Meta Pixel? Dan kun je zelfs het online gedrag van op je website analyseren en gebruiken. Deze gebruikers kun je onderbrengen in een nieuwe doelgroep om deze vervolgens te gaan retargeten. Bepaal dus vooraf duidelijke en realistische doelstellingen en maak bewuste keuzes:

  • Welke campagnestructuur gebruik je?
  • Welke advertentie-indeling gebruik je? Foto’s, video’s, carrousel?
  • Wat is het doel van je advertentie? Weet je in welke fase ze zitten in je marketing funnel?
  • Welke doelgroep ga je targeten? Gebruik je een bestaande doelgroep of maak je een lookalike audience? 

Dus was je op zoek naar een nieuwe handtas of nieuwe laptop en zie je een dag later ineens een advertentie van dit product? Niet toevallig. Of vind je het opmerkelijk dat Facebook net een advertentie toont die aansluit bij je interesse? Facebook laat niets aan het toeval over. En net daarom zijn Facebook advertenties erg efficiënt!

Plaats een reactie