Hoger in Google komen? De ultieme Google ranking gids voor 2023

Hoger in Google komen, wie droomt er niet van? De concurrentie is moordend en een felbegeerde plek in de Google ranking top 10 is belangrijker dan ooit, zeker in 2023.

Gelukkig is er enorm veel wat je kunt doen waarmee je hoger in Google kunt komen. Daarom leggen we je vandaag uit:

  • Hoe Google werkt
  • Hoger in Google komen: hier moet je op letten
  • Hoe je een uitgebreid zoekwoordenonderzoek opzet
  • Hoe je je website optimaliseert voor Google ranking
  • Op welke manier je je successen kunt meten in Google Analytics

Het fijne is dat je met de opgedane kennis direct aan de slag kunt om ervoor te zorgen dat jouw website hoger scoort in de Google ranking. Maar voordat we direct van start gaan met al onze tips en uitleg, beginnen we even kort bij een stuk geschiedenis. Er is namelijk nogal veel veranderd in de manier waarop Google omgaat met zoekresultaten en dit is belangrijk om ervoor te zorgen dat je straks met de juiste dingen aan de slag gaat.

Hoger in Google komen is in 2023 namelijk lastiger dan dat het in eerdere jaren was. Niet alleen omdat de concurrentie nu groter is dan ooit tevoren, maar ook omdat Google zijn spelregels regelmatig verandert. Het is dus belangrijk om continu bij te blijven en je kennis up-to-date te houden.

Maar geen zorgen, daar zijn wij voor. Het enige wat jij hoeft te doen is dit artikel te lezen en toe te passen. Dan doen wij de rest.

Vandaag nemen we je mee in de wondere wereld van keywords (zoekwoorden), Google ranking, Google Analytics, zoekmachineoptimalisatie (SEO) en praktische SEO-tips die je direct kunt implementeren.

Ga er dus goed voor zitten. Pak een kop koffie of thee en schrijf ons mee, want dit is het meest waardevolle artikel wat je in een lange tijd zult lezen.

Voordat we je uitleggen hoe google werkt, beginnen we met een korte introductievideo over verschillende elementen binnen Google ranking. Zo krijg je alvast een goed beeld waar we het vandaag uitgebreid over gaan hebben in onze ultieme Google ranking gids voor 2023!

Hoe werkt Google als zoekmachine?

Google heeft als simpel en ultiem doel om op elke gestelde vraag het allerbeste antwoord te geven. Dat klinkt natuurlijk makkelijker dan dat het is. Daarom is Google elke dag opnieuw bezig om op basis van zoekwoorden te bepalen wat precies de zoekintentie van de gebruiker is.

Als antwoord op deze zoekintentie probeert Google op basis van het hele internet het allerbeste resultaat weer te geven wat het antwoord zou moeten zijn op de zoekintentie van de gebruiker.

Stel dat jij als gebruiker zoekt op de woorden ‘Temptation island 2022’. Zodra je begint te typen komt Google zelf al met een aantal verschillende varianten op hetgeen je zelf schrijft. Dit doet Google helemaal op basis van het zoekgedrag van andere gebruikers in het verleden.

Afhankelijk van je keuze, gaat Google op zoek naar het allerbeste antwoord op jouw zoekopdracht. Opnieuw doet Google dat op basis van enorm veel factoren, maar ook zeker op basis van historische data. Kort gezegd kijkt Google dus naar wat vorige vergelijkbare zoekopdrachten voor gedrag heeft gezorgd bij gebruikers. 

Op deze zoekterm heeft Google zo’n 20 miljoen unieke resultaten. Dat zijn er natuurlijk nogal wat en kunnen bij andere zoektermen extreem hard oplopen. Een zoekwoord als ‘crime’ heeft al gauw meer dan 2 miljard unieke zoekresultaten, bijvoorbeeld.

Terug naar de zoekopdracht Temptation Island 2022. Binnen de zoekopdracht zijn dus 20 miljoen resultaten te tonen. Maar hoe kiest Google nu welk resultaat als eerste wordt weergegeven. En welke als 2e? Welke als derde? En welke als 10e of nummer 20 miljoen?

Over het algemeen zal Google altijd deze volgorde hanteren:

  1. Betaalde zoekresultaten komen als allereerste (ongeacht hun kwaliteit!)
  2. De allerbeste zoekresultaten komen daarna
  3. Mogelijke alternatieve zoekresultaten die Google zelf voorstelt
  4. Afbeeldingen, video’s en shopping-resultaten die Google zelf voorstelt
  5. De iets mindere (maar nog steeds hele sterke zoekresultaten) completeren de top 10

Vanaf pagina 2 (zoekresultaten 11 tot 20) wordt de kwaliteit doorgaans iets minder. Die kwaliteit neemt eigenlijk pagina na pagina steeds verder af. Dat is ook de reden dat maar weinig gebruikers de moeite nemen om naar een pagina 3, 4 of 8 door te klikken bij hun zoekopdrachten.

Hierom is het dus belangrijk om te proberen om jouw zoekresultaten het liefst bij de beste tien, maar anders bij de beste 20 te krijgen. Afhankelijk van de zoekwoorden waarop je gevonden wilt worden, varieert dat van een onmogelijke opgave tot een uitdaging die prima is te realiseren.

Hou er daarnaast rekening mee dat Google zoekresultaten ook baseert op de geschiedenis van degene die de zoekwoorden intypt. Als iemand bijvoorbeeld telkens zoekresultaat nummer 51 uitkiest wanneer hij op een bepaald zoekwoord zoekt, dan zal Google dat resultaat voor die ene gebruiker steeds hoger en hoger waarderen en tonen.

Het kan dus goed zijn dat een specifieke pagina (zoals jouw website) bij de ene gebruiker beter rankt in Google dan bij een andere gebruiker, puur omdat jouw locatie of gebruikersgeschiedenis anders is dan die van een ander.

Locatie speelt dus ook een rol. Zoek je op ‘tankstation’, dan zal Google op basis van jouw huidige locatie (als die informatie gedeeld wordt met Google) bepalen welke tankstations aan jou getoond worden. Zoek je op dezelfde zoekterm terwijl je 500 kilometer verder bent, krijg je dus weer andere zoekresultaten getoond.

Al deze informatie is belangrijk wanneer je hoger in Google wilt komen met jouw website.

Het belangrijkste is dat je weet hoe je dat moet aanpakken. Daar vertellen we je in het volgende onderdeel álles over! Want waar let Google precies op bij het vaststellen, analyseren en tonen van alle verschillende zoekresultaten?

google ranking factors

Hoger in Google komen: hier moet je op letten

Nu je weet hoe Google een beetje in elkaar steekt, is het tijd om je website te verbeteren ten behoeve van je vindbaarheid in Google. Dit proces noemt men SEO, oftewel search engine optimization (zoekmachineoptimalisatie in het Nederlands).

Wil je starten met SEO in 2022? Wij schreven de ultieme handleiding!

Wanneer je met SEO aan de slag wilt gaan, maken we vaak het onderscheid tussen on-page SEO en off-page SEO.

Binnen on-site of on-page SEO vallen alle aanpassingen die je als website-eigenaar maakt om je eigen website beter vindbaar te maken voor Google (of andere zoekmachines).

Hierbij kun je denken aan aanpassingen zoals:

Wil je hoger in Google komen? Dan is het verstandig om deze stappen allemaal te doorlopen voor je hele website. We geven per onderdeel even wat korte voorbeelden zodat je meteen snapt hoe het werkt en hoe je ermee aan de slag kunt!

Het schrijven van een sterke SEO-tekst

SEO-teksten klinken misschien als een vaag begrip. Feitelijk zijn SEO-teksten gewone teksten en artikelen, maar dan wel op een bepaalde manier gestructureerd en vormgegeven. Vroeger bestonden SEO-teksten vooral uit een wirwar van zoekwoorden, waardoor de leesbaarheid en de inhoud van de tekst eigenlijk totaal van ondergeschikt belang was.

SEO-teksten in 2022 zien er heel anders uit. Deze zijn vaak voorzien van de juiste kopteksten, de juiste zoekwoorden, de juiste opbouw, de juiste zinstructuur.

Een SEO-tekst gaat veel verder dan een goede informatieve of uitnodigende tekst.

Een goede SEO-tekst is waardevoller voor je website dan een fantastische gewone tekst. Dat klinkt stom en dat is het eigenlijk ook, maar Google kijkt naar hele specifieke elementen wanneer het gaat over de vindbaarheid van jouw website en je artikelen:

  • Komt het zoekwoord voor in de titel
  • Komt het zoekwoord voor in de kopteksten
  • Het gebruik van de juiste meta title en meta description
  • Komt het zoekwoord voldoende voor in het artikel
  • Worden er voldoende afbeeldingen en video’s gebruikt, die het onderwerp ondersteunen?
  • Zijn er interne links aanwezig, die ervoor zorgen dat de gebruikerservaring optimaal is?
  • Wordt er gebruik gemaakt van de juiste alt-teksten
  • Wordt het artikel geindexeerd via een WordPress Sitemap?
  • Wat is de domein autoriteit van je website en je pagina’s?

Zoals je ziet komt er nogal wat kijken bij het juiste stukje SEO-tekst. Niet voor niets is het schrijven van SEO-teksten dan ook een specialisme op zichzelf.

Kijk maar eens in de afbeelding hieronder:

seo voorbeelden

Je SEO verbeteren dankzij sterke tussenkoppen

Zoals aangegeven bestaat een sterke SEO-tekst en on-page SEO optimalisatie ook uit het verbeteren van je SEO dankzij sterke tussenkoppen.

Sterke tussenkoppen bevatten de volgende elementen:

  • Ze bevatten je belangrijkste zoekwoord
  • Ze bevatten je secundaire zoekwoorden
  • Ze hebben de juiste structuur en opbouw (h2, h3 en soms h4)
  • Ze zijn uitnodigend om te lezen
  • Ze geven een goed beld van de inhoud van dat specifieke gedeelte van de tekst.

Net zoals met de SEO-teksten zelf, zie je dat de ultieme koptekst dus ook wel aan wat eisen moet voldoen.

Laten we een video delen ter inspiratie.

Tussenkoppen kun je onderscheiden door de letter H (van header of heading) en een getal erachter. Hoe kleiner het getal, hoe belangrijker de tussenkop is. H1 is dus de belangrijkste tussenkop en wordt vaak aangeduid als de titel en slechts eenmaal gebruikt.

H2 is daarnaast de belangrijkste tussenkop en kan meerdere keren per tekst worden toegepast.

H3 wordt vaak ingezet als extra tussenkop om een aanvullend onderdeel binnen een stuk tekst te bespreken.

Naast H1, H2 en H3 zie je ook nog wel eens H4, H5 en H6 terugkomen. In de praktijk zul je deze niet vaak gebruiken, tenzij je hele lange teksten (meer dan 5.000 woorden) schrijft.

Over het algemeen volstaan H1-, H2- en H3-tussenkoppen.

Het optimaliseren van je pagina titels en meta beschrijving (<title> en <h1> en meta description)

Net zoals dat je je kopteksten kunt optimaliseren voor SEO, kun je hetzelfde ook doen met je pagina titels en je meta descriptions. Het optimaliseren van deze twee elementen vormen een belangrijk wapen in je strijd om die felbegeerde eerste tien plekken van de Google ranking!

Voor een kwalitatief hoogwaardige pagina titel (of titel van je artikel) kun je de volgende richtlijnen aanhouden:

  • Elke pagina heeft een unieke titel, zo concurreer je niet met jezelf.
  • Schrijf een titel die aansluit bij de zoekbehoefte van iemand. Kies een titel die aangeeft welk probleem opgelost wordt of wat ze aan je tekst zullen hebben. Zoals je bij dit artikel met de titel ‘Hoger in Google komen’ overduidelijk leert hoe je ervoor zorgt dat je met je website hoger in Google komt.
  • Hou de titel tussen de 15 en 40 tekens lang. Zo zorg je er ook voor dat de volledige titel op kleinere apparaten zoals een mobiele telefoon volledig wordt weergegeven.
  • Gebruik je primaire zoekwoord ALTIJD in je titel. Google gebruikt je titel om te kijken of dat onderwerp aansluit bij de zoekbehoefte van gebruikers.

Naast je pagina titels is de meta beschrijving (of meta description) ongelofelijk belangrijk. Dit is een kort stukje tekst wat onder de pagina-titel uitleg geeft over wat de lezer of gebruiker precies kan verwachten van de tekst of pagina.

Je kunt de volgende richtlijnen aanhouden voor een goede meta-beschrijving:

  • Elke pagina heeft een unieke beschrijving. Vaak wordt de beschrijving vergeten, terwijl dit juist dé kans is om een bezoeker op een link te laten klikken.
  • Zorg ervoor dat één of meerdere relevante zoekwoorden zijn opgenomen in de meta-description. Dit kan dus heel goed zijn: Lees dit uitgebreide artikel over Temptation Island 2022 en leer alle deelnemers kennen voordat dit Temptation seizoen begint!
  • Hou je meta description bij 1 tot 2 zinnen. Langer kan wel, maar vaak zal deze tekst niet worden weergegeven en eerder afleiden dan iets toevoegen.
  • Voeg een call to action (een actie) toe aan de tekst, zoals ‘Lees nu’!
  • Zorg ervoor dat je echt de aandacht van de gebruiker weet te trekken. Deze ene zin zorgt ervoor dat iemand doorklikt of juist voor een concurrent gaat. Onderschat de waarde van de meta-beschrijving dus niet!

Het gebruiken van een heldere interne linkstructuur

Ook een belangrijk element om hoger in Google te komen is het gebruiken van een heldere interne linkstructuur.

Belangrijk: hiermee bedoelen we dus niet de off-page of off-site SEO strategie van linkbuilding. Wil je hier meer over leren? Lees dan onze uitgebreide ultieme linkbuilding strategie in 2023 door!

Wat we wél hiermee bedoelen is het gebruik van interne links in je artikelen of op je pagina’s, zoals het voorbeeld van onze ultieme linkbuilding strategie in 2023 hierboven.

Interne links hebben namelijk een aantal belangrijke voordelen:

  1. Het vergroot het gebruikersgemak van je lezers.
  2. Lezers blijven langer op je website, omdat ze van het ene artikel door kunnen klikken naar andere relevante pagina’s of artikelen, zonder dat ze hiervoor hun best hoeven te doen of moeten zoeken.
  3. Het vergroot de kans dat Google je site goed kan indexeren

Zorg er dus voor dat je in je artikelen voldoende relevantie interne links opneemt om ervoor te zorgen dat je genoeg waarde levert aan de gebruikers of de lezers.

Hoe zet je een uitgebreid zoekwoordenonderzoek op

Naast het optimaliseren van je teksten zodat Google deze makkelijk kan indexeren, er een duidelijke structuur ontstaat en de gebruikersvriendelijkheid hoog is, is het allerbelangrijkste binnen SEO waarschijnlijk de term zoekwoorden (of keywords, in het Engels).

Zoekwoorden zijn de sleutel tot succes of tot het gebrek aan succes. Een site die de juiste zoekwoorden weet te gebruiken:

  • Krijgt meer organische bezoekers
  • Komen hoger in Google
  • Ontvangen meer kliks
  • Hebben vaak meer tevreden gebruikers

Dat klinkt mooi hè? Dat is het ook! Maar zoals je zult begrijpen is het kiezen van de juiste zoekwoorden een vak apart. Daarom is het ook belangrijk dat je hier het juiste onderzoek naar doet.

En dat heet een zoekwoordenonderzoek.

Er zijn verschillende manieren om een zoekwoordenonderzoek aan te pakken. Het belangrijkste om in gedachten te houden is om na te denken over waar gebruikers op zouden zoeken om bij jouw tekst, pagina of website terecht te komen.

Zoekwoorden hebben altijd een aantal vaste criteria waarop ze wel of niet interessant voor je zijn:

  • Het zoekvolume – Hoe vaker er op een zoekwoord gezocht wordt, hoe interessanter het is. Het is natuurlijk leuk als je op pagina 1 in Google komt, maar als niemand ooit op dat zoekwoord zoekt, heb je er ook helemaal niets aan.
  • De concurrentie – Hoe groter de concurrentie, hoe lastiger het is om op pagina 1 terecht te komen. Zeker wanneer je begint. De concurrentie wordt ook wel ‘Keyword difficulty’ genoemd.
  • De CPC – De CPC, oftewel de ‘cost-per-click’ is ook een belangrijk element in je onderzoek. Vooral wanneer je van plan bent om te adverteren via Google Ads. De CPC vertelt je alles over de kosten die je maakt wanneer iemand op een specifiek zoekwoord klikt.

Zoekwoordenonderzoek Semrush Data

Een perfect zoekwoord:

  • Heeft een hoog zoekvolume
  • Heeft weinig concurrentie
  • Kost niet veel
  • Omschrijft het onderwerp van jouw tekst uitstekend

Het perfecte zoekwoord vinden is natuurlijk een uitdaging en vaak zul je merken dat je concessies zult moeten doen. Het vinden van een zoekwoord met een hoog zoekvolume en weinig concurrentie is erg lastig. Daarom is het verstandig om gebruik te maken van long tail zoekwoorden.

Conversie rate keywords

Long tail of short tail zoekwoorden: het verschil

Je hebt er ongetwijfeld al eens van gehoord als je je wilt verdiepen in een zoekwoordenonderzoek, ‘short tail’ en ‘long tail’ keywords. Maar wat is precies het verschil?

Short tail keywords zijn zoekwoorden of zoekresultaten die bestaan uit één of twee woorden. Short tail zoekwoorden zijn:

  • Algemeen beschrijvend
  • Hebben een hoog volume
  • Hebben veel concurrentie
  • Kosten relatief veel

Voorbeelden van short tail keywords zijn:

  • Politiek
  • Het weer
  • Voetbal
  • Verkeer

Long tail keywords zijn zoekwoorden of zoekresultaten die bestaan uit drie of meer woorden en zijn gericht op een specifieke doelgroep of onderwerp. Long tail zoekwoorden zijn:

  • Heel specifiek qua onderwerp
  • Hebben een laag (of lager) volume
  • Hebben veel minder concurrentie
  • Zijn relatief goedkoop

Voorbeelden van long tail keywords zijn:

  • Het weer in augustus in Portugal
  • Politieke vergadering Prinsjesdag 2022
  • Voetbal tickets Ajax kopen Champions League
  • File verkeer A2 dinsdagochtend

Zoals je ziet kun je op basis van long tail zoekwoorden een veel specifiekere doelgroep benaderen. Dat heeft natuurlijk als voordeel dat er veel minder concurrentie is (er schrijven veel minder mensen over de file op de A2 op dinsdagochtend dan over het verkeer in het algemeen.

Het mag duidelijk zijn dat long tail keywords het meest interessante is om je op te richten. In je zoekwoordenonderzoek wil je dus long tail zoekwoorden gaan vinden. Maar waar vind je die precies? En hoe pak je dat aan? Laten we eens beginnen bij Google zelf.

Long tail zoekwoorden vinden via Google zelf

Waar beter op zoek te gaan naar zoekwoorden dan hét platform waar je graag op wilt verschijnen? Precies! De meeste zoekwoorden vind je gratis, makkelijk en laagdrempelig op Google zelf.

Dit werkt overigens het beste voor long tail zoekwoorden, maar dat is geen probleem. Zeker in de beginfase wil je je sowieso richten op goede long tail zoekwoorden voor je teksten of pagina’s.

Er zijn drie verschillende manieren om in Google makkelijk aan zoekwoorden te komen:

  1. Via autocomplete
  2. Via de alfabet methode
  3. Via gerelateerde zoekwoorden

We zetten de verschillende opties even onder elkaar, zodat je meteen ermee aan de slag kunt!

Long tail zoekwoorden via Google autocomplete

Google leert elke dag bij. Het doel van Google is om het gebruikers zo makkelijk mogelijk te maken om een antwoord op hun vraag te vinden. Wanneer je dus een zoekwoord intypt in Google, stelt Google op basis van data uit het verleden automatisch voor wat Google verwacht waar je naar op zoek bent.

Tik in Google maar eens in ‘online marketing’.

Je ziet direct dat Google een aantal interessante opties geeft waar mensen in het verleden vooral veel op hebben gezocht:

  • Online marketing
  • Online marketing bureau
  • Online marketing bureau rotterdam
  • Online marketing opleiding
  • Online marketing vacatures
  • Online marketing de essentie
  • Online marketing funnel
  • Online marketing traineeship
  • Online marketing bureau alphen aan den rijn
  • Online marketing tornado
  • ….

De zoekopdrachten verschillen nogal. De een gaat specifiek over een online marketing bureau in een bepaalde plaats. De andere gaat vooral over een baan of stage. Weer een ander gaat vooral over een online marketing funnel bouwen.

Afhankelijk van waar je tekst over gaat, kun je hier dus eenvoudig een long tail zoekwoord vinden die aansluit bij de inhoud van je tekst.

Long tail zoekwoorden via de alfabet methode

Een andere manier is om op basis van je short tail zoekwoord (in dit geval online marketing) met het alfabet naar long tail zoekwoorden te zoeken. Dit doe je eenvoudig door je short tail zoekwoord (dus online marketing) in te typen en vervolgens het alfabet af te gaan op zoek naar long tail zoekwoorden die aansluiten bij je tekst.

Typ je dus ‘online marketing a…’ in, dan krijg je allemaal long tail zoekwoorden die te maken hebben met online marketing en dan de letter a.

Deze strategie kun je zo vaak herhalen als dat je zelf wilt. Kies bijvoorbeeld het long tail zoekwoord ‘online marketing abonnement’ uit en typ daar opnieuw de letter ‘A’ achter.

Je krijgt dan weer allemaal long tail zoekwoorden opties die te maken hebben met ‘online marketing abonnement’:

  • Online marketing abonnement aanvragen
  • Online marketing abonnement aanpassen
  • Online marketing abonnement aanbieding
  • Online marketing abonnement aftrekbaar
  • Online marketing abonnement afsluiten
  • Etcetera …

Long tail zoekwoorden via gerelateerde zoekopdrachten

De laatste methode is om long tail zoekwoorden via Googles gerelateerde zoekopdrachten te vinden. Google houdt namelijk bij wat voor verschillende zoekwoorden zijn gebruikers zoeken om tot dezelfde zoekresultaten te komen.

Hierdoor kun je eenvoudig inspiratie op doen en verzin je misschien wel zoekwoorden waar je anders helemaal niet aan had gedacht. Je kunt de gerelateerde zoekopdrachten altijd onderaan Google terugvinden.

Zoek je in Google dus op ‘online marketing’? Dan krijg je de volgende gerelateerde zoekopdrachten te zien:

  • Online marketing bureau
  • Online marketing uitbesteden
  • Online marketing vacatures
  • Online marketing salaris
  • Online marketing opleiding
  • Online marketing voorbeelden
  • Online marketing beginnen
  • Online marketing onderdelen

Met deze drie methodes ben jij in staat om zelf ook op zoek te gaan naar relevante en succesvolle zoekwoorden.

Hoe je je website optimaliseert voor Google ranking

In eerste instantie is het natuurlijk belangrijk dat iemand jouw website überhaupt kan vinden. Dat krijg je voor elkaar met de juiste zoekwoorden, kopteksten en structuur van je artikelen.

Maar ook de stap daarna is ongelofelijk belangrijk. Google kijkt namelijk ook naar wat er precies gebeurt nádat een gebruiker op een zoekresultaat heeft geklikt. Ook dat neemt Google een volgende keer weer mee in de afweging of hij jouw website wel of niet als zoekresultaat moet tonen.

Je kunt hierbij denken aan gedrag als:

  • Hoe lang een gebruiker na het klikken van het zoekresultaat op de pagina van het zoekresultaat blijft
  • Of de gebruiker daarna nog andere pagina’s op dezelfde website heeft bekeken

Hoe langer een gebruiker op de bewuste pagina blijft, hoe groter de kans is dat hij of zij de informatie interessant vindt.

Hetzelfde geldt ook wanneer deze gebruiker andere pagina’s op dezelfde website gaat bekijken. Google interpreteert dit als: blijkbaar is daar iets interessants en helpt het als ik deze pagina vaker onder de aandacht breng bij mensen.

Het tegenovergestelde is ook het geval. Klikt een gebruiker na vijf seconden alweer op de knop om terug te gaan naar Google en daar verder te zoeken? Dan zal Google dit meenemen in de overweging voor een volgende keer.

We noemen deze metrics ook wel ‘gemiddelde bezoektijd’, ‘gemiddelde sessieduur’ en ‘bounce-percentage’.

We leggen deze begrippen even kort aan je uit:

Gemiddelde bezoektijd

De gemiddelde bezoektijd is de tijd die een gebruiker spendeert op 1 specifieke pagina. Dus als voorbeeld: Doe jij 7 minuten om deze tekst helemaal door te lezen? Dan is jouw gemiddelde bezoektijd 7 minuten. De gemiddelde bezoektijd zegt dus niets over hoeveel tijd je in totaal op onze website doorbrengt, maar uitsluitend iets over de gemiddelde tijd die onze lezers spenderen op deze specifieke pagina.

Gemiddelde sessieduur

De gemiddelde sessieduur gaat wel over de totale tijd die een gebruiker spendeert op onze website, voordat diegene weer iets anders gaat doen. Dit is ook de metric waarbij de interne links belangrijk zijn. Je wilt namelijk ervoor zorgen dat iemand niet alleen deze tekst leest, maar ook ziet dat we nog véél meer interessante artikelen hebben geschreven om de SEO van je website te verbeteren.

Bounce-percentage

Het bounce-percentage is het percentage waarbij gebruikers uitsluitend het zoekresultaat hebben geopend en daarna weer zijn vertrokken. Google zelf omschrijft het bounce-percentage als:

Bouncepercentage is het aantal sessies waarbij één pagina wordt geladen, gedeeld door alle sessies, of het percentage van alle sessies op uw site waarbij gebruikers slechts één pagina hebben bekeken en slechts één verzoek aan de Analytics-server hebben geactiveerd.

Er is geen goed of slecht bounce-percentage. Toch kan het uit om ervoor te zorgen dat je bounce-percentage zo laag mogelijk is.

Dit doe je door:

  • Voldoende interne links te plaatsen
  • Interessante en hoogwaardige content te schrijven
  • Zo sterk mogelijk te beginnen
    • Gebruikers of lezers bepalen vaak in een paar seconden of het resultaat hetgene is waar ze naar op zoek zijn.

Wil je inzicht krijgen in deze statistieken? Dan is het slim om Google Analytics te koppelen aan je website.

Op welke manier meet je je successen in Google Analytics

Zoals besproken zijn er een aantal belangrijke metrics om in de gaten te houden. Deze kun je allemaal terugvinden in Google Analytics.

Voordat je deze gegevens kunt bekijken, zul je eerst Google Analytics aan je website moeten koppelen. Bekijk hiervoor deze handige tutorial.

Heb je dat voor elkaar gekregen? Mooi! Je kunt de belangrijkste metrics nu terugvinden.

Afhankelijk van de gekozen taal kun je de gemiddelde tijd op je pagina en het bounce-percentage in het Nederlands terugvinden onder ‘Gedrag > Overzicht’ of in het Engels onder ‘Behaviour > Overview’.

Hier zie je de gemiddelde tijd op je pagina terug:

Alsmede je het bounce-percentage van je website:

Naast deze twee statistieken is het ook belangrijk om elke week een oog te houden op je sessieduur en je gemiddeld aantal pagina’s per sessie.

Deze vind je in het Nederlands terug onder Doelgroep > Overzicht of in het Engels onder Audience > Overview:

Hier vind je de gemiddeld aantal pagina’s per sessie:

En de gemiddelde sessieduur:

Het is verstandig om deze 4 cijfers regelmatig (wekelijks) te controleren om te zien of je aanpassingen het gewenste effect hebben.

Naast deze statistieken kun je nog veel meer data en inzichten uit Google Analytics halen.

Behalve Google Analytics is Google Search Console ook een hele krachtige tool om meer inzicht te krijgen in de performance van je website en je pagina’s, zeker met betrekking tot de vindbaarheid van je pagina’s in Google.

Wij schreven een complete handleiding voor Google Search Console. Ben je dus iemand die houdt van statistieken, cijfers en inzicht om je SEO naar een next level te tillen? Dan kun jij niet zonder Google Analytics en Google Search Console op je website!

Hiermee zijn we alweer aan het einde gekomen van deze ultieme gids om hoger in Google te komen! Lees zeker onze andere artikelen eens door om per onderdeel nóg meer inzichten te krijgen!

We sluiten het artikel af met een prachtige video vanuit SEO-marktleider Ahrefs over het hoger ranken in Google. Heel veel succes en laat ons weten als je ergens vragen over hebt! Wij denken graag met je mee!

Plaats een reactie