Starten met SEO in 2023 – De ultieme handleiding!

seo in 2022

Wil je starten met SEO in 2023? Dan hebben we goed nieuws voor je! Wij hebben dé ultieme handleiding voor je om je eerste maar ook belangrijke stappen te zetten met SEO, oftewel zoekmachineoptimalisatie.

Search Engine Optimization, of kort afgekort SEO, is dé manier om ervoor te zorgen dat jouw website, blogs of webpagina’s hoger ‘ranken’ in Google. En hoe hoger je door Google op de resultatenpagina van zoekwoorden wordt getoond, hoe groter de kans is dat mensen jouw website daadwerkelijk bezoeken.

Klinkt mooi hè? Nou en of! Maar hoe krijg je dat nou precies voor elkaar?

SEO, er is een hele industrie omheen gebouwd, want iedereen wil door Google op die felbegeerde eerste pagina worden weergegeven. Om nog maar te zwijgen over die o-zo-befaamde nummer 1 positie op Google!

google op macbook

Om succesvol te worden in SEO in 2022, zijn er een aantal dingen belangrijk. Welke dingen dit zijn vertellen we je natuurlijk, net zoals dat we je helpen met hoe je hiermee voor het eerst aan de slag gaat. Maar eerst eventjes wat theorie en achtergrond over zoekmachineoptimalisatie. Zit je klaar voor SEO? Let’s go!

Voordat je écht aan de slag kunt gaan met het optimaliseren van je website en je content voor SEO, helpt het als je snapt hoe grote zoekmachines (waaronder natuurlijk Google als bekendste) precies werken. Daarom hebben we dit filmpje even voor je opgezocht waarin Google haarfijn uitlegt hoe de zoekmachine werkt en wat daar allemaal bij komt kijken!

 

Wat is zoekmachineoptimalisatie (SEO) precies?

SEO, of zoekmachineoptimalisatie, is alles wat je kunt bedenken om ervoor te zorgen dat Google jouw pagina hoger inschat dan die van je concurrenten. Nu klinkt SEO misschien wat abstract. Wat voor zaken vallen daar zoal onder?

Je kunt bij SEO denken aan activiteiten zoals:

  • Zoekwoordenonderzoek
  • Het gebruiken van de juiste zoekwoorden in je artikelen
  • Het inzetten van <meta> tags, of het gebruiken van de juiste headers
  • Het verbeteren van de laadtijden
  • Het opzetten van een sitemap op je website
  • Het opzetten van een fatsoenlijke linkbuildingstrategie
  • Het op een juiste manier doorlinken naar andere pagina’s of artikelen op je website

Het is eigenlijk zowel ongelofelijk complex als ongelofelijk simpel. Google is lui en heeft elke dag miljarden pagina’s te verwerken. Om ervoor te zorgen dat Google daar niet al te moe van wordt, kun je Google helpen door ervoor te zorgen dat jouw pagina’s of website de juiste structuur heeft.

Hoe makkelijker je het Google maakt, hoe blijer Google met je is. Hoe blijer Google met je is, hoe hoger je in de zoekresultaten naar voren komt. Natuurlijk komt er meer kijken bij SEO dan wat hier nu staan, maar in essentie is dit wel hoe het werkt.

Heb je geen zin in SEO? Dan kun je een alternatief overwegen, namelijk SEA. Oftewel het adverteren op zoekmachines. Met SEA kun je ervoor zorgen dat jouw website of pagina’s hoger dan de allerbeste SEO-pagina’s ter wereld worden getoond, simpelweg door ervoor te betalen. SEA staat dan ook voor Search Engine Advertising, oftewel het adverteren op zoekmachines. Daar gaan we het een andere keer uitgebreid over hebben. Voor nu richten we ons puur even op het verbeteren van je pagina’s, artikelen en website voor het organische verkeer, oftewel SEO.

Voor SEO zijn in ieder geval de volgende punten belangrijk:

  • De kwaliteit van je website (de inhoud)
  • Hoe gebruiksvriendelijk de website is (ook voor mobiele apparaten)
  • Hoe snel je website is
  • Op welke manier je website beveiligd is (HTTPS)
  • Hoe relevant een pagina of website is bij bepaalde zoektermen
  • Backlinks van andere websites

Het crawlen en indexen gebeurt door Google op basis van verschillende argumenten. Het klinkt lastig, maar wordt al gauw eenvoudiger wanneer je deze korte video van Google over het crawlen en indexen van website content bekijkt:

 

Maak gebruik van H1-, H2- en H3-tags

Zie je deze tussenkop? Dit noemen ze ook wel een header. Een header helpt Google om de juiste structuur van een artikel aan te geven.

Wat is een H1 tag?

De titel van dit artikel (Starten met SEO in 2022 – De ultieme handleiding!) heeft een <h1> header, of een <title> header.

Wat is een H2 tag?

De tussenkoppen die je op deze pagina ziet hebben allemaal een <h2> header. Een voorbeeld is deze titel “Maak gebruik van H1-, H2- en H3-tags” Zoals je ziet maakt deze header gebruik van een <h2> header.

Wat is een H3 tag?

De kleinere tussenkopjes hebben een <h3> header. Waarom dit belangrijk is? Omdat het ervoor zorgt dat Google snapt hoe het structuur van het artikel is opgebouwd en het daardoor makkelijker te begrijpen is waar het artikel over gaat.

Dit zorgt ervoor dat Google het artikel sneller aan mensen als zoekresultaat laat zien, als wanneer Google geen idee heeft waar het artikel eigenlijk over gaat. Met een juiste opbouw van het artikel draag je dus bij aan je SEO.

Om het voor je op te noemen:

  •  H1 = Belangrijkste trefwoorden/keywords + het onderwerp (waar de gehele post over gaat).
  •  H2 = Hoofdstukken met vergelijkbare trefwoorden/keywords als de H1 tag.
  •  H3 = Subcategorieën om je tekst verder op te splitsen.

Maar goed, naast het juiste gebruik van headers is het voor Google vooral belangrijk dat ze weten welke waarde jouw artikel precies heeft. Dus welke woorden zou een gebruiker gebruiken om dit artikel te vinden. Of beter gezegd andersom: bij welke zoekwoorden zou dit artikel volgens Google een goede match zijn? Denk bijvoorbeeld aan zoekwoorden als:

  • Hoe begin ik met SEO?
  • SEO in 2022
  • SEO handleiding 2022
  • Beginnen met SEO

Natuurlijk is dit niet het eerste en ook niet het enige artikel over SEO in 2022. Daarom zal Google een aantal verschillende factoren tegen elkaar afwegen en vanuit daar bepalen of dit artikel interessant genoeg is om getoond te worden in de zoekresultaten bij een van deze zoekwoorden.

Vind je het nog steeds lastig om te begrijpen wat deze tags zijn en hoe je ze gebruikt? In onderstaande video wordt het nog eens duidelijk uitgelegd.

Het gebruik van de juiste keywords (zoekwoorden) is daarin ongelofelijk belangrijk.

Daarover vertellen we zo even wat meer. Andere manieren om je SEO te verbeteren in 2022 hebben vooral met je website zelf te maken.

Hoe snel is je website? Hoe oud is je website? Hoeveel andere websites linken door naar jouw website?

Zo maar een aantal korte vragen die Google in een razend tempo zal beantwoorden in het ranken van jouw website en jouw pagina’s. Wil je meer weten over hoe Google een ‘Domain Authority’ toekent aan jouw website? Lees dan vooral even onze uitgebreide artikel door over het opzetten van een linkbuildingstrategie. Daar komt dit uitgebreid aan bod!

Over de vindbaarheid van je website is al ongelofelijk veel geschreven. Hoe beter vindbaar je website of je artikelen is of zijn, hoe makkelijker het voor Google is om je site te indexeren en aan te bevelen in de zoekresultaten.

Ben je nieuwsgierig naar hoe Google omgaat met de vindbaarheid van je website? In deze korte video vertellen ze je er alles over:

 

 

Het optimaliseren van je website of artikel door zoekwoorden en keywords

De belangrijkste stap binnen SEO is het onder de knie krijgen van je zoekwoorden. Laat ons even een voorbeeld geven van hoe zoekwoorden werken.

Stel, je bent een schoenenwinkel en je hebt een pagina geschreven over rode damesschoenen met een gouden accent. Je kunt vervolgens kiezen op welk zoekwoord je je wilt richten. We geven een paar opties:

  • Schoenen
  • Damesschoenen
  • Rode schoenen
  • Rode damesschoenen
  • Rode damesschoenen met gouden accent

Er zijn natuurlijk nog veel meer varianten te verzinnen, maar laten we het even bij deze 5 houden. Laten we eens kijken wat er gebeurt wanneer we deze zoekwoorden in Google invoeren en letten op het aantal maandelijkse zoekacties op deze zoekwoorden.

Het mag duidelijk zijn dat het zoekwoord schoenen veruit het meest populair is. Tegelijkertijd is ook de concurrentie het zwaarste op dit zoekwoord. Het zal dus ontzettend lastig worden om in de top 10 zoekresultaten van Google te verschijnen wanneer je je vooral richt op het zoekwoord ‘schoenen’.

Afhankelijk van je ervaring, aantal bezoekers, backlinkstrategie en domain authority, is het verstandiger om te beginnen met een zoekwoord wat weliswaar minder vaak wordt gezocht, maar waarvan de kans wel groter is dat je er én op ranked in Google, én dat het zoekresultaat aansluit bij de behoefte van iemand die die zoekterm gebruikt.

In dit voorbeeld is het verstandig om je vooral te richten op de ‘rode damesschoenen’. Dit doe je door in de headers en de tekst van je artikel deze zoekwoorden veelvuldig naar voren te laten komen. Daarnaast moet je ook zorgen voor voldoende varianten van deze zoekwoorden. Met varianten bedoelen we dus:

  • Schoenen dames rood
  • Rode schoenen dames
  • Damesschoenen rood
  • Schoen rood dames
  • Vrouwenschoenen rood
  • Rode vrouwen schoenen
  • Dames schoenen rood

Goed, je snapt de strekking wel, denken we. Door het aanbrengen van voldoende variatie in je zoekwoorden, zorg je er ook voor dat je artikel interessant is voor mensen die niet specifiek op ‘Rode damesschoenen’ zoeken, maar ook wanneer mensen al dan niet bewust zoeken op een van de alternatieven.

Wil je alle spreekwoordelijke ‘ins en outs’ weten van het ranken op Google? Dan kunnen we de volgende video van harte aanbevelen:

 

 

Hiermee zijn we helaas alweer aan het eind gekomen van onze uitgebreide en ultieme gids om te starten met SEO in 2022. We hopen dat je met behulp van onze tekst, uitleg en video’s een goed beeld hebt gekregen van wat er allemaal komt kijken bij het verbeteren van je SEO in 2022.

Ben je nog niet uitgeleerd en ben je toe aan een verdiepingsslag op het gebied van SEO? Dan kunnen we tot slot nog deze allerlaatste video aanraden. Loop je ergens tegenaan of kom je ergens niet helemaal uit? Laat het ons dan weten en wij denken graag met je mee!

Heel veel succes met het verbeteren van jouw SEO in 2022!

 

mike-de-ruiter

Hallo met Mike!

Klik op mijn verhaal hoe ik meer dan 10.000 euro per maand genereer binnen 2 maanden