Wat zijn backlinks en hoe werken ze?

backlinks

Wat zijn backlinks en hoe werken ze? Een vraag die je jezelf waarschijnlijk stelt wanneer je de term backlinks voor het eerste hoort.

Backlinks zijn een krachtig onderdeel van de zoekmachineoptimalisatie, oftewel SEO. Het is ook waarschijnlijk dat je deze term bent tegengekomen toen je jezelf aan het verdiepen was om hoger in Google te komen of je website vindbaar te maken.

Zoals je ziet heeft de term backlinks geen enkel geheim meer voor je, nadat je dit artikel helemaal hebt doorgenomen!

Inmiddels weet je dat we elk artikel even beginnen met een handige introductievideo, voordat we gelijk de inhoud induiken. Bekijk deze video om gelijk een goed beeld te krijgen van wat je je moet voorstellen bij de term backlinks. Wat zijn backlinks? Dit.

 

Wat zijn backlinks precies?

Backlinks zijn links die afkomstig zijn van andere domeinen en die via een URL (of link of hyperlink) naar jouw website linken. Google en andere zoekmachines zien elke backlink als een soort van stem van die website op jouw website. Deze aanbeveling zorgt ervoor dat Google doorkrijgt dat er andere websites ‘fan’ zijn van jouw website en neemt dat mee in de beoordeling van jouw website.

Hoe meer relevantie en kwalitatief hoogwaardige backlinks er van andere websites en domeinen naar jouw website verwijzen en deze aanbevelen, hoe groter de autoriteit van jouw website binnen jouw vakgebied is.

Zoals je zult begrijpen is dit proces voor Google erg belangrijk, omdat het graag de meest toonaangevende websites als allereerste zoekresultaat op de Search Engine Results Page (SERP) zal weergeven. Deze pagina’s hebben namelijk de hoogste kans om aan de zoekintentie van de gebruikers van Google te voldoen.

Backlinks spelen een hele belangrijke rol binnen linkbuilding, wat op zichzelf weer een heel erg belangrijk onderdeel is van zoekmachineoptimalisatie of SEO. Backlinks en linkbuilding zijn een cruciaal onderdeel van jouw Google ranking. We leggen daarom straks even haarfijn uit hoe backlinks precies werken.

Maar voordat we kijken naar de werking van backlinks, is het goed om wat basiskennis op te doen van hyperlinks in het algemeen. Er zijn namelijk verschillende soorten links en daarbij is het belangrijk om het onderscheid goed te kunnen maken.

We onderscheiden drie soorten links, namelijk:

  1. Interne links
  2. Externe links
  3. Backlinks

We leggen de drie verschillende soorten en waarop ze afwijken even kort aan je uit.

Wat zijn interne links?

Interne links zijn links die je op je eigen website plaatst en waarin je van de ene pagina naar de andere pagina kunt verwijzen. Of van het ene artikel naar het andere artikel. Dit doe je (vaak) door middel van een anchor. Een anchor is een woord of zin, waarmee je Google helpt om de juiste context te krijgen van waar een hyperlink precies naar verwijst.

Als vuistregel kun je hanteren dat je voor elke honderd woorden ongeveer 1 interne link kunt gebruiken. Gebruik voor elke pagina of elk artikel niet minder dan drie interne links, maar gebruik er ook niet meer dan twintig.

Een voorbeeld van een interne link ziet er zo uit:

Wil jij alles leren over SEA? Bekijk dan onze uitgebreide handleiding en leer adverteren binnen Google Ads en wordt een SEA expert!

Wat zijn externe links?

Externe links zijn links die je op jouw website plaatst, maar die naar een andere website of domein verwijzen. Je kunt externe links ook wel beschouwen als omgekeerde backlinks. Vaak gebruik je een externe link om je lezers of bezoekers door te verwijzen naar een pagina of website die volgens jou een absolute toegevoegde waarde heeft voor jouw bezoekers.

Door deze externe link te plaatsen, ken jij autoriteit toe aan deze externe website. Ons advies is dan ook om hier spaarzaam mee om te gaan. Als richtlijn kun je maximaal 1 externe link per artikel gebruiken. Zorg er daarnaast voor dat de externe link die je plaatst naar een website is die kwalitatief hoogwaardig is.

Goede voorbeelden van dit soort websites zijn website van de overheid, Wikipedia, nieuwswebsites en dat soort pagina’s. Ook wil je altijd voorkomen dat je externe links plaatst naar je concurrenten. Deze probeer je immers te verslaan, niet te helpen.

Google haalt – net als met het plaatsen van interne links – context uit de anchor tekst die je plaatst richting een externe link.

Wat zijn backlinks?

Backlinks kun je zien als omgekeerde externe links. Dit zijn dus links van externe websites of domeinen náár jouw website toe. Een backlink kent dus (extra) autoriteit toe aan jouw website. Google, maar ook veel andere zoekmachines, herkennen een backlink en zien dit als een aanbeveling van de externe website (die de backlink naar jouw website of domein plaatst) en verhogen daarmee jouw autoriteit.

Je kunt backlinks zelf proberen te regelen, maar je kunt dit proces ook uitbesteden. Er zijn verschillende SEO bureau’s die linkbuilding aanbieden. Linkbuilding is het proces van het vergaren van de juiste kwalitatief hoogwaardige backlinks. Je hoeft dit dus niet noodzakelijkerwijs zelf allemaal te doen, maar het kan natuurlijk wel. We komen hier later in dit artikel uitgebreid op terug!

Hoe werken backlinks precies?

Om te begrijpen hoe backlinks precies werken, is het belangrijk dat je een basiskennis hebt van het begrip ‘Domein autoriteit’ of op zijn Engels: ‘Domain Authority’.

Lees ook: Domein autoriteit: wat is het en hoe werkt het?

Domein autoriteit, of Domain Authority op zijn Engels, is een graadmeter van hoe belangrijk een website is en dus ook of deze website mogelijk als autoriteit gezien wordt door Google, of andere zoekmachines.

Domain Authority is een relatief waardeoordeel over de autoriteit van een bepaalde website of domein, volgens MOZ, een toonaangevend SEO-bedrijf uit Amerika. Het is een misvatting dat domein autoriteit wordt vastgesteld door Google of dat een hoge domein autoriteit ook automatisch betekent dat Google en website altijd hoog zal weergeven in de zoekresultaten.

Toch is het wel zo dat een hoge domain autoriteit een hele belangrijke factor is in de zoekresultaten van Google. Het is dus ook een belangrijke factor om je op te richten, wanneer je met je zoekmachineoptimalisatie (SEO) aan de slag wilt gaan.

Een belangrijke component van de Domein Autoriteit van een website is dus de hoeveelheid en kwaliteit van de backlinks die een site ontvangt. Niet voor niets zijn websites waar heel veel externe links naartoe gaan vaak ook een autoriteit binnen hun vakgebied.

Denk bijvoorbeeld aan websites als:

  • Google.com
  • Facebook.com
  • Instagram.com
  • Youtube.com
  • Nu.nl
  • Nos.nl
  • NBC.com
  • Wikipedia.com
  • Etcetera

Dit zijn stuk voor stuk websites waar veel mensen vanaf hun eigen website naartoe linken. Links kunnen via tekst (hyperlinks), maar ook via afbeeldingen of video’s plaatsvinden. Als je bijvoorbeeld op één van de video’s in dit artikel klikt, is de kans vrij groot dat je daarmee de video afspeelt op het platform van Youtube zelf. Hiermee linken wij dus feitelijk naar Youtube en zal Google dit oppikken als een aanbeveling vanuit Geldmaster.nl naar Youtube.com en dit als een signaal zien dat wij vinden dat Youtube een waardevolle website is.

Het mag duidelijk zijn dat miljoenen gebruikers per dag hetzelfde doen, wat ervoor zorgt dat Youtube als domein ontzettend veel backlinks per dag verzamelt. Dit zorgt er dan ook voor dat Youtube een waanzinnig hoge Domein Autoriteit heeft en dat backlinks vanuit Youtube naar jouw website als heel erg waardevol zouden worden beschouwd.

Je kunt dus als vuistregel nemen dat:

“Hoe hoger de Domein Autoriteit van een website is, hoe belangrijker de backlink vanuit die website kan worden gezien.”

Ook is het belangrijk om te weten dat een backlinks vanuit een domein maar één keer tellen. Het heeft dus geen impact als je vanuit één domein vierhonderd backlinks krijgt. Daarom is het dus belangrijker om je te richten op van heel veel verschillende domeinen één backlink te krijgen, dan van één domein heel veel backlinks.

Daarnaast is het dus goed om je te richten op backlinks van domeinen met een zo hoog mogelijke autoriteit. Autoriteit wordt altijd weergegeven op een schaal van 1 tot 100 en kun je grofweg categoriseren op deze manier:

  • DA tussen de 0 en 20: Dit zijn vaak beginnende of onbekende domeinen die nog geen of nauwelijks autoriteit bezitten.
  • DA tussen de 20 en 30: Dit zijn domeinen die al even meedraaien en die een beetje autoriteit bezitten
  • DA tussen de 30 en 60: Dit zijn serieuze domeinen die aanzienlijk wat autoriteit bezitten.
  • DA boven de 60: Dit zijn domeinen die het allermeeste autoriteit bezitten en door Google als het meest waardevol binnen een niche zullen worden beschouwd.

Wil je zelf dus een sterke Domain Authority opbouwen? Dan zul je je flink moeten focussen op het aantal en de kwaliteit van je backlinks naar jouw website.

Het verschil tussen do-follow en no-follow backlinks (en andere relaties)

Bij backlinks (of ook bij externe links) kun je verschillende eigenschappen meegeven. Deze eigenschappen zijn erg belangrijk, omdat ze iets vertellen over de aard van de link.

Deze eigenschappen zie je niet in de tekst terugkomen, maar staan verwerkt in de HTML-code van een stuk tekst. Kijk bijvoorbeeld maar eens naar dit stukje code:

<a href=”https://www.geldmaster.nl” rel=”noopener noreferrer nofollow” target=”_blank”>Leer alles over geld op Geldmaster.nl</a>

In de tekst ziet de regel hierboven eruit als: Leer alles over geld op Geldmaster.nl.

Toch staan er onopgemerkt een aantal belangrijke elementen in deze code:

  • a href
  • noopener
  • noreferrer
  • nofollow
  • target=”_blank”

We nemen ze kort even door, zodat je weeet wat ze betekenen. Want ook al ziet het er technisch uit (en dat is het ook) is het wel belangrijk dat je snapt wat het effect ervan is op backlinks en hun waarde.

Wat betekent <a href>?

<a href> is in HTML-code de aanduiding dat er in het gedeelte erna gebruik gemaakt gaat worden van een hyperlink.

Is de link die na de <a href= komt een link naar de eigen website of naar een andere pagina op dezelfde website? Dan spreken we dus van een interne link.

Is de link die na de <a href= komt een link naar een andere website of een pagina op een andere website? Dan spreken we dus van een externe link.

Wat betekent de link-relatie ‘noopener’ & target =”_blank”?

Wanneer je target=” _blank” waarde gebruikt, gebeurt er iets interessants. De pagina waarnaar je linkt krijgt gedeeltelijke toegang tot de linkende pagina. Het doet dit via het window.opener object.

Vervolgens kan de koppelende pagina mogelijk window.opener.location gebruiken om een kwaadaardige website te openen. Dit kan worden misbruikt voor phishing-aanvallen. Overweeg het volgende scenario:

Iemand maakt een kwaadaardige website en zet er content op wat een virus bevat. Vervolgens deelt deze persoon deze website op sociale media of andere bronnen die externe links openen met de target=”_blank”. Facebook is hier het voorbeeld bij uitstek.

Een nietsvermoedende gebruiker klikt op de link, en de webpagina wordt geopend in een nieuw tabblad. Op dat moment heeft de kwaadaardige website de controle over het vorige (“Facebook”) tabblad. Met behulp van window.opener.location navigeert hij naar de nieuwe site – bijvoorbeeld een aanmeldingsformulier dat het aanmeldingsscherm van Facebook emuleert, met een bericht: “Je vorige Facebook-sessie is verlopen. Log opnieuw in om Facebook te blijven gebruiken”.

Nu wordt de gebruiker misleid om zijn inloggegevens in te voeren en wordt hij het slachtoffer van de phishing-aanval.

Meer details

Het gebruik van de noopener vertelt de browser effectief om een link te openen in een nieuw tabblad zonder context toegang te geven tot de webpagina die de link heeft geopend. Dit wordt bereikt door de eigenschap window.opener niet in te stellen en dus een nulwaarde terug te geven.

Instrueert de browser om de link te openen zonder de nieuwe browsercontext toegang te verlenen tot het document dat de link heeft geopend – door de eigenschap window.opener niet in te stellen op het geopende venster (het retourneert null).

Als zodanig hebben rel=”noopener” attribuut en waarde geen enkele invloed op zoekmachine optimalisatie (SEO). Het is SEO-agnostisch. Maar het moet worden gebruikt in gevallen waarin je te maken hebt met links met een leeg doel.

Het is een wat technisch verhaal, maar betekent dat de pagina waar de link naar verwijst geen toegang kan krijgen tot het vorige tabblad uit de browser, wat uit veiligheidsoverwegingen dus erg fijn is.

Wat is de link-relatie ‘noreferrer’?

Vergelijkbaar met noopener voorkomt noreferrer ook dat de nieuw geopende site het object window.opener manipuleert. Maar daarnaast voorkomt noreferrer dat de browser, wanneer je naar een andere pagina navigeert, het adres van de verwijzende webpagina verzendt.

Eenvoudig gezegd: de noreferrer waarde verbergt verwijzingsinformatie wanneer op de link wordt geklikt. Als iemand bijvoorbeeld jouw link op zijn webpagina plaatst en de noreferrer gebruikt, en gebruikers klikken op die link, kun je niet zien waar die gebruikers vandaan komen. In je analysesoftware (bijvoorbeeld Google Analytics) zal dit verschijnen als direct verkeer, niet als een verwijzing.

Nogmaals, noreferrer heeft ook geen effect op SEO, maar het kan de cijfers in je analytics en tracking software scheef trekken door meer direct verkeer te rapporteren.

Dus, wanneer moet je noreferrer gebruiken en wanneer noopener? Aan te raden is om beide te gebruiken. De meeste moderne browsers ondersteunen noopener, in sommige gevallen, als noopener niet wordt ondersteund, kun je noreferrer gebruiken.

Wat is de link-relatie ‘nofollow’?

Goed, eindelijk de belangrijkste relatie, de ‘nofollow’. De ‘nofollow’ wil eigenlijk aangeven dat de gebruikte link weliswaar een externe link is, maar geen SEO-waarde of aanbeveling vertegenwoordigd.

Met andere woorden: aan een backlink die is gecombineerd met een ‘nofollow-relatie’ heb je effectief dus helemaal niets. Door de relatie nofollow aan een externe link toe te voegen, zeg je feitelijk tegen zoekmachines dat deze externe link in jouw artikel geen SEO-waarde vertegenwoordigt en dat het feit dat je naar deze pagina of dit artikel linkt, niet moet opvatten als een aanbeveling van jou naar die website.

In de praktijk zul je dit niet erg vaak gebruiken, maar is dit wel een probleem wanneer je aan de slag gaat met backlinks. Ben je dus op zoek naar backlinks? Zorg er dan voor dat je expliciet links krijgt waar geen nofollow in is opgenomen.

We spreken hier dus ook vaak van ‘dofollow’ links. Hierbij moet je wel onthouden dat een dofollow link eigenlijk alle soorten van links is waarbij geen ‘nofollow’ relatie is opgegeven. Er hoeft dus niet specifiek ‘dofollow’ bij te staan.

Wat is een linkbuildingstrategie?

Linkbuilding. De ene vindt het onzin, de ander zweert erbij. Zelf zijn we van mening dat backlinks en het linkbuilding en cruciaal onderdeel uit zouden moeten maken van je SEO-strategie.

Wanneer je aan de slag gaat met backlinks, is het handig om dat wel even met een weldoordacht plan te doen. Dit weldoordachte plan noemen we ook wel een strategie. Of, in dit geval, een linkbuildingstrategie.

Lees ook ons artikel: Linkbuilding in 2023 – de ultieme gids!

In deze linkbuildingstrategie staat in ieder geval:

  • Welke pagina’s je allemaal wilt opnemen in je backlinkstrategie
  • Vanuit welke bronnen deze backlinks moeten komen
  • Welke anchor tekst je in je backlinks terug wilt zien
  • De DA van je backlinks in je linkbuildingstrategie

Een gezond linkbuildingprofiel bestaat namelijk uit een mix van verschillende soorten bronnen, zoals je ook op de afbeelding hierboven kunt zien.

Dat betekent dus niet dat 100% van je backlinks uit 1 soort bron vandaan hoort te komen, maar dat er dus ook in de bron een fijne diversiteit te zien is. Want diversiteit scoort nou eenmaal beter en oogt ook een stuk natuurlijker, voor Google.

Datzelfde geldt ook voor je anker teksten. Als wij alleen maar backlinks zouden verzamelen die ‘Geldmaster.nl’ zouden heten, dan oogt dat allemaal weinig natuurlijk en hebben we er een stuk minder aan dan wanneer we ervoor zouden kiezen om veel meer diversiteit toe te passen. Dat oogt namelijk veel natuurlijker en heeft een grotere kans op succes.

Kijk maar eens naar dit voorbeeld:

Soorten ankerteksten

  • Exact match: ”online marketing bureau”
  • Phrase match: ”wat doet een online marketing bureau?”
  • Partial match: ”marketing steeds vaker online”
  • Branded: ”Geldmaster”
  • Naked URL: ”https://www.geldmaster.nl/”
  • Random: ”Klik hier of Lees meer”
  • Imagelink: ”Alt tekst van een afbeelding”

Een voorbeeld van een natuurlijk ankerprofiel bestaat dus uit een juiste combinatie van dit soort ankerteksten. Het is dus aan te raden om hier rekening mee te houden in je eigen linkbuilding strategie.

De percentages zijn niet in steen gebeiteld en hier mag je best een beetje van afwijken. Toch is het slim om ze een beetje als richtlijn te hanteren en er vooral voor te zorgen dat je niet maar 1 of 2 types ankerteksten gebruikt en de rest negeert.

Heb je je linkbuildingstrategie lekker uitgedacht? Mooi! Dan is het tijd om op zoek te gaan naar sterke backlinks. Maar wat is nou de definitie van een sterke backlink?

Wat zijn ‘sterke backlinks’?

Kwalitatief hoogwaardige backlinks. Ook wel ‘sterke backlinks’ genoemd. Klinkt natuurlijk prachtig, maar hoe komt je erachter wat een sterke backlink dan precies is?

Wanneer je aan de slag gaat met backlinks te verzamelen, is het wel belangrijk dat je snapt welke aspecten zoekmachines zoals Google belangrijk vinden in de kwalificatie van backlinks. Hou daarom altijd de volgende zaken in je achterhoofd, wanneer je op zoek gaat naar ‘sterke backlinks’:

  • Een sterke backlink is relevant –
    Wanneer je een backlink ontvangt, is het van belang uit welke niche of sub-niche deze backlink afkomstig is. Het draagt bij aan de waarde van de link, wanneer de niche gelijk is aan de jouwe, of hieraan gerelateerd is.Heb je dus een website in de niche ‘sportkleding’ en krijg je een backlink van een website over een hondentrimsalon? Dan heb je veel minder aan zo’n backlink dan wanneer je een backlink krijgt uit een website over damesschoenen. Dat is namelijk een niche die gerelateerd kan zijn aan sportkleding voor dames.Daarnaast zijn er een aantal niches waarbij je voorzichtig wilt zijn omdat ze vaak geassocieerd worden met een negatieve vibe. Dit zijn met name websites in de gok- of seksindustrie. Hou dus ook hier rekening mee wanneer je op zoek gaat naar sterke backlinks.
  • Een sterke backlink is natuurlijk – Eerder bespraken we al dat een natuurlijk profiel heel erg belangrijk is. Bestaat jouw website net drie dagen en heb je in die drie dagen 500 backlinks verzameld? Dan is de kans groot dat Google dat beschouwt als een frauduleus backlinkprofiel. Ook een natuurlijke balans tussen de verschillende verkeersbronnen (nieuws, bedrijfspagina’s, socials, startpagina’s, blogs, etc) is hierin erg belangrijk.
  • Een sterke backlink bevat de juiste anchorteksten – Wissel je backlinks anchorteksten af tussen anchor die je domeinnaam bevatten en anchors die de zoekwoordcombinatie bevatten waarop je wilt ranken in de Google zoekmachine. Dan is het wederom belangrijk dat je een natuurlijk anchortekst profiel opbouwt. Ook hier betekent dat weer dat de websites die naar jou verwijzen niet allemaal dezelfde anchortekst gebruiken, maar dat je verschillende anchors neemt, zoals ‘klik hier’, een zoekwoord, een zin met een zoekwoord, een variant van het zoekwoord, een merk en een paar URL’s.Laat deze goed met elkaar in verhouding staan. Zorg dat als je naar jouw linkprofiel kijkt de zoekwoordcombinaties en ‘branded anchors’ de meest gebruikte zijn. Naked anchors, die eigenlijk niets beschrijven, zoals ‘klik hier’ dien je maar enkele keren te gebruiken.

 

Hoe kom je aan sterke backlinks?

Nu je weet wat een backlink is, wat sterke backlinks onderscheid én hoe je een linkbuildingstrategie opzet, is het tijd voor al deze theorie in de praktijk te brengen!

Er bestaat natuurlijk de mogelijkheid om je linkbuilding uit te besteden aan partijen die hierin gespecialiseerd zijn. Dit heeft als voordeel dat je hier zelf geen tijd aan kwijt bent en dat je – naar alle zekerheid – weet dat het meteen goed gebeurt. Het nadeel is natuurlijk dat dit een behoorlijke smak geld kost.

Je kunt er natuurlijk ook voor kiezen om dit zelf te doen. Daar gaan we in het restant van dit artikel dan ook vanuit. Je gaat aan de slag om zelf backlinks te vergaren! Maar hoe?!

We zetten de volgende opties voor je op een rij:

  1. Schrijf gastblogs voor andere websites
  2. Plaats content op je website die backlinks uitlokken
  3. Roep de hulp van influencers in
  4. Schrijf persberichten met een backlink erin
  5. Backlinks via Social Media
  6. Plaats links op een startpagina

Zit je er klaar voor? Daar gaan we!

Backlinks dankzij gastblogs op andere websites te plaatsen

Iedere website heeft behoefte aan unieke en kwalitatief hoogwaardige content. Dat biedt jou de kans om voor een andere website een mooi artikel te schrijven en in dat artikel een backlink naar je eigen website op te nemen. Dat heeft als voordeel dat je zelf precies kunt bepalen welke ankertekst er gebruikt wordt én heeft als voordeel voor de andere partij dat zij gratis een mooi stuk relevante content op hun website kunnen publiceren.

De andere website is dus blij met een goed geschreven artikel voor hun doelgroep. En jij hebt er weer profijt van omdat je een mooie backlink kunt toevoegen aan je linkbuildingprofiel.

Backlinks dankzij het genereren van unieke content

Het ultieme doel is natuurlijk om backlinks te krijgen omdat de content die je maakt zo ‘amazing’ is dat mensen er maar wat graag naar doorlinken. Dat kan natuurlijk zijn omdat de content die je maakt heel erg informatief is. Of juist heel erg grappig. Ook content die echt gericht is op educatie (dus iets aanleren) of content die juist heel erg inspirerend (denk aan een motivational speech video) is, doet het over het algemeen erg goed.

Wanneer de content op jouw website zó ongelofelijk goed is, dat andere mensen hier graag naar willen linken, dan is je missie geslaagd en krijg je backlinks dankzij unieke content.

Ook e-books, infographics en checklists doen het over het algemeen goed als backlink-aas.

Backlinks via influencers

Influencers zijn helemaal van deze tijd. Vaak omdat deze mensen – zoals de naam al doet vermoeden – invloedrijk zijn en vaak een enorme volgersschare achter zich hebben. Een backlink vanuit een influencer kan een hele nieuwe doelgroep aanboren.

Niet alleen zijn mensen sterk geneigd om hun idolen te kopiëren en te volgen, maar backlinks vanuit de juiste influencers kunnen je ook een stevige boost op je domein autoriteit geven.

Het nadeel is dat influencers dit vaak niet gratis doen, maar vaak wel open staan voor een samenwerking waarin beide partijen profiteren van deze constructie.

Backlinks via persberichten

Persberichten klinken super ouderwets en onnodig officieel. Denk aan een stoffige krant met een nietszeggend bericht van een of ander bedrijf. Toch is het ook vandaag de dag nog een belangrijk medium om aan verkeer en aan backlinks te komen.

Via websites zoals nieuwsbank.nl en onlinepersbericht.com kun je persberichten de wereld insturen. Het voordeel van deze online persberichten is dat je natuurlijk een backlink in deze berichten kunt opnemen, maar dat je er mogelijk ook voor kunt zorgen dat je persbericht door anderen gedeeld worden, wat automatisch het aantal backlinks naar je domein verdubbelt.

Zorg er dus wel voor dat je persbericht kwalitatief gezien goed is en dat het ook echt van informatieve waarde is. Alleen dan zullen mensen de moeite nemen om je persbericht te lezen en te delen.

Backlinks via social media

Het is tegenwoordig niet meer weg te denken uit elke online strategie: social media. Elk zichzelf respecterend bedrijf heeft tegenwoordig één of meerdere social media accounts. Hoe meer likes, hoe meer comments en hoe meer volgers, hoe groter je invloed. Al deze factoren zijn ook van invloed op je zoekmachine resultaten.

Daarom wil je ook interessante artikelen plaatsen op je socials, in de hoop dat mensen deze artikelen weer delen op hun eigen socials. Dit is een laagdrempelige manier om toch veel backlinks te verzamelen en je bereik te vergroten.

Belangrijke social media platformen voor linkbuilding zijn:

  • Facebook
  • Instagram
  • TikTok
  • LinkedIn
  • Youtube
  • Twitter
  • Pinterest

Backlinks dankzij het gebruik van startpagina’s

De meestgebruikte methode voor het vergaren van backlinks is toch wel het plaatsen van backlinks op een startpagina zoals Startpagina.nl. Het voordeel van dit soort pagina’s is dat zij vaak op zoek zijn naar alle mogelijke links binnen een bepaalde categorie. Zoek dus de juiste categorie uit en dien je website in als backlink.

Neemt de startpagina je verzoek over? Dan plaatsen zij een eenvoudige link naar jouw website en ben jij een backlink rijker. Hou er in het bijzonder bij deze methode rekening mee dat je de juiste verdeling van bronnen blijft aanhouden. Zorg er dus voor dat je niet alleen maar backlinks vanuit startpagina’s krijgt. Dat zal Google als zeer ongeloofwaardig beschouwen.

Wil je een beetje inspiratie bij wat voor soort websites je zelf je backlink kunt aanmelden? Kijk dan eens naar ons overzicht van Linkbuilding: zelf backlinks toevoegen!

Hiermee zijn we alweer aan het eind gekomen van dit artikel! Na het lezen van dit artikel weet je precies wat backlinks zijn, hoe ze werken en hoe je met de juiste backlink- en linkbuildingstrategie zorgt voor een ultieme boost in jouw zoekmachineoptimalisatie (SEO)!

Ben je toch op zoek naar meer verdieping? Bekijk dan eens onze ultieme handleiding om te starten met SEO in 2023!

 

mike-de-ruiter

Hallo met Mike!

Klik op mijn verhaal hoe ik meer dan 10.000 euro per maand genereer binnen 2 maanden