Wat is de invloed van websitesnelheid op je SEO?

Heb je uren gespendeerd aan de perfecte website, de mooiste visuals en de beste content. Je digitale visitekaartje gaat live, maar vervolgens doet je website niet wat hij moet doen. De laadtijd is verschrikkelijk en potentiële klanten verlaten je website in ongeziene tijd. Dit is als ondernemer niet alleen schadelijk voor je omzet, maar het heeft ook invloed op je SEO rankings. Ontdek hier welke factoren van belang zijn voor de snelheid van je website en hoe je zelf je websitesnelheid kan optimaliseren. 

Wat is websitesnelheid?

Websitesnelheid is de volledige laadtijd of snelheid waarin alle elementen op je website laden of de snelheid waarin bepaalde webpagina’s in zijn geheel laden. Het is dus de tijd tussen een bepaald verzoek vanuit de zoekmachines en het moment waarop je browser je finale website toont. De websitesnelheid wordt bepaald door verschillende factoren, zowel in de frontstore van je website als in de backoffice. Denk hierbij niet alleen aan het gebruik van afbeeldingen, maar ook aan de server, broncode en meer.

Welke factoren bepalen je websitesnelheid?

Factoren die de snelheid van je website bepalen zijn:

  • Time to First Byte (TTFB)

TTFB is de meting die wordt gebruikt als indicatie van het reactievermogen. Het meet de reactietijd van de webserver. Hoeveel tijd is er nodig om het eerste datapakket van de webserver te ontvangen? Hoe sneller dit proces verloopt, hoe beter dit natuurlijk is voor de laadtijd van je website. Ondanks dat een lage TTFB-waarde, uitgedrukt in milliseconde (ms), niet rechtstreeks effect heeft op je rankings, kan het wel zorgen voor een hogere bouncepercentage. Wanneer bezoekers te lang moeten wachten op deze webpagina, zijn ze sneller geneigd terug te keren en te kiezen voor andere zoekresultaten.

TTFB websitesnelheid

 

TTFB wordt ook wel ‘Server Response Time’ genoemd. Dit omdat er eerst reactie moet zijn van de server, alvorens je pagina kan laden. Deze Time to First Byte is een belangrijke indicatie omdat het rechtstreeks invloed heeft op de gebruikerservaring. Deze factor heeft dus ook invloed op alle andere indicatoren, mits de reactie met je server essentieel is. Maar let op dat het hebben van een snelle TTFB geen garanties biedt voor een optimale laadtijd van je website. Een trage TTFB daarentegen zal wel direct invloed hebben.

Hoe werkt Time to First Byte (TTFB)?

De Time To First Byte (TTFB) bestaat uit drie verschillende processen die samen deze score, uitgedrukt in milliseconde, bepalen:

  • HTTP-verzoek naar de server: Hoe snel ontvangt de server je zoekopdracht? Dit is afhankelijk van onder andere je eigen netwerksnelheid, maar ook van de serverafstand tussen gebruiker en locatie van de pagina.
  • Server verwerkt verzoek: Nadat de server je verzoek heeft ontvangen, moet hij deze beantwoorden. In de back office worden databases geactiveerd die met elkaar communiceren om de gebruiker te voorzien van de juiste informatie.
  • Reactie: Zijn alle verzoeken verwerkt? Dan verstuurt de server een antwoord. Hoelang dit duurt, is afhankelijk van de netwerksnelheid van de hostingservice en de internetverbinding van de gebruiker.

Wat is een goede Time To First Byte snelheid?

Een zo goed mogelijke Time To First Byte snelheid is lager dan 200 ms. Deze snelheid zorgt voor de beste gebruikerservaring. Is je TTFB tussen de 300 ms en 600 ms? Dan kun je vaak met kleine aanpassingen je laadsnelheid al optimaliseren. Is deze waarde meer dan 600 ms? Dan is een grondige controle van je server nodig. Ondanks dat je de netwerksnelheid van de gebruiker niet zelf in de hand hebt, kun je de andere factoren wel zelf optimaliseren indien nodig.

Goed: < 200 ms

Gemiddeld: 200 ms – 600 ms

Slecht: > 600 ms

First Contentful Paint (FCP)

First Contentful Paint meet hoe snel het eerste inhoudsvolle element op de pagina wordt getoond. Dit element noemen ze ook DOM, Document Object Model. Dit bevat een bepaalde structuur en bepaalde data van een document. Let op dat bijvoorbeeld een achtergrondkleur geen DOM-element is. Dit bestaat alleen uit opmaak. Een inhoudsvol element kan bijvoorbeeld een tekstblok zijn, maar denk ook aan afbeeldingen, video’s en infographics. 

FCP websitesnelheid

Deze First Contentful Paint meet dus slechts een onderdeel van je websitesnelheid. Het meet het laden van de pagina tot het eerste inhoudsvolle element.

Goed: < 1,8 seconde

Gemiddeld: 1,8 seconde – 3,0 seconden

Slecht: > 3 seconden

Largest Contentful Paint (LCP)

Largest Contentful Paint meet hoe snel de grootste content wordt geladen, niet in afmetingen maar in grootte van het bestand. Dit kunnen grote elementen zijn, afbeeldingen, video’s of ook blokken tekst. Met andere woorden: in welke volgorde laden alle verschillende elementen op de website? Merk op dat dit de elementen zijn die meteen zichtbaar zijn op je website. Elementen die pas zichtbaar worden wanneer je moet scrollen, zijn geen onderdeel van deze LCP.

LCP websitesnelheid

Om een goede LCP-score te hebben, zullen deze elementen op je website moeten laden binnen 2,5 seconden. Deze laadtijd heeft ook invloed op de gebruikerservaring. Is je website wel geladen, maar zijn er missende elementen die nog extra tijd nodig hebben? Dan zullen gebruikers ook hier sneller je website weer verlaten. 

Goed: < 2,5 seconden

Gemiddeld: 2,5 seconden – 4 seconden

Slecht: > 4 seconden

contentful paint websitesnelheid

Via verschillende tools zoals Google PageSpeed kun je zelf je LCP-score bekijken. Is deze lager dan 2,5 seconde? Dan heb je een goede snelheid. Vanaf een 4 seconde is deze score slecht en is het best om je website te optimaliseren. Oorzaken kunnen zijn:

  • JavaScript en CSS die elementen blokkeren
  • Traag ladende afbeeldingen en video’s
  • De reactietijd van je server

Time to Interactive (TTI)

Time To Interactive is de tijd die een website nodig heeft voordat deze volledig interactief is. Denk hierbij aan doorklikken naar andere interne pagina’s, items toevoegen aan een winkelwagen, of scrollen doorheen een webpagina. TTI is een belangrijke factor omdat Google heel veel waarde hecht aan de gebruikerservaring. 

TTI websitesnelheid

Goed: < 2,5 seconden

Gemiddeld: 2,5 seconden – 4 seconden

Slecht: > 4 seconden

Hoe wordt de TTI gemeten?

De interactietijd is een belangrijke factor voor je websitesnelheid. Er zijn dan ook erg veel factoren die deze score bepalen:

  • Je eigen internetverbinding
  • Snelheid van je server
  • Snelheid van je toestel

Waarom is websitesnelheid belangrijk?

Je weet nu welke factoren de snelheid van je website bepalen, maar waarom is websitesnelheid nu zo belangrijk? Naast gebruiksvriendelijkheid, kan het zomaar zijn dat je concurrent je voorbij steekt omwille van je trage website.

HOBO SEO Consultancy deed onderzoek naar hoe snel je website moet laden in 2022. Een onderzoek met duidelijke resultaten:

  • De ideale laadtijd voor je website is 1-2 seconden.
  • Een vertraging van 2 seconden in de laadtijd zorgde ervoor dat 87% van de bezoekers de website vroegtijdig verlieten.

laadtijd website

Hoe snel je website laadt, is dus belangrijk voor het succes van je website. Denk niet alleen aan bezoekers, maar ook aan conversies. Webshopwinkels kunnen hier grote winsten laten liggen, wanneer hun website te langzaam is. Later in dit artikel bekijken we dit met een duidelijk voorbeeld.

Mobiel vs. Desktop

Een manier om je websitesnelheid te controleren is het gebruik van PageSpeed Insights. Deze tool van Google analyseert de website op verschillende indicatoren zoals hierboven besproken. Maar wat vooral opvalt, is dat deze scores verschillend zijn tussen mobiele versie en desktop. Waarom is dit?

PageSpeed Insights mobiel vs desktop

We zien dat beide audits informatie geven over de verschillende processen die we eerder besproken hebben. Deze data is dus ook verschillend tussen desktop en mobiel:

  • First Contentful Paint
  • Lager Contentful Paint 
  • Time to Interactive

De kans is vrij groot dat je PageSpeed-scores van je mobiele audit lager liggen. Deze verschillen voornamelijk vanwege volgende factoren:

  • Mobiele apparaten hebben over het algemeen tragere processors
  • Mobiele apparaten hebben specifieke CSS-regels (formaat van afbeeldingen, viewport-grootte etc.)
  • Pagespeed Insight stimuleert het mobiele netwerk op een lagere snelheid

Een website wordt doorgaans gemaakt op een computer. Het is handiger, overzichtelijker en veel efficiënter. Maar waar niet aan gedacht wordt, is de compatibiliteit met een mobiele versie. Afbeeldingen worden aangepast aan de mobiele versie, maar ook zijn er meer CSS-regels nodig voor mobiele apparaten. Hoe jij je website optimaliseert bespreken we later in dit artikel.

Websitesnelheid beïnvloedt de SEO ranking van je website

Hoe hoog je website rankt, is afhankelijk van verschillende factoren. Het is geen zwart-witverhaal. Google rankt je website natuurlijk op bepaalde zoekwoorden, maar hoe hoog rank je dan tussen je concurrenten? Om dit beter toe te lichten, kijken we naar het verschil tussen on-page SEO en off-page SEO. Dit is de eerste opsplitsing die we kunnen maken:

On-page SEO

On-page SEO zijn alle optimalisatiemogelijkheden die op de pagina zelf gedaan kunnen worden. Dit zijn de meest voor de hand liggende optimalisaties:

  • URL-structuur
  • Titel
  • SEO-tekst
  • Metabeschrijving
  • Gebruik juiste zoekwoorden
  • Header
  • Content
  • Afbeelding

Off-page SEO

Off-page SEO bevat alle technische optimalisaties die niet direct zichtbaar zijn op de website:

  • Redirects
  • Beveiligde HTTPS-omgeving
  • 404-pagina’s
  • Websitesnelheid

Uit deze opbouw zien we dat websitesnelheid slechts onderdeel is van het groter geheel. Maar heeft je websitesnelheid invloed op je SEO-ranking? Het antwoord is jazeker. Wanneer kan dit verschil maken? Stel je hebt een top 10 positie in Google en je concurreert met slechts één andere website. Wanneer jullie score zodanig dicht bij elkaar ligt, is het mogelijk dat je websitesnelheid het verschil maakt tussen de éérste of tweede plaats in Google.

Google is een semantische zoekmachine die haar gebruikers zo snel mogelijk wil dienen. Dit betekent dat Google niet alleen de voorkeur geeft aan waardevolle content die zo goed mogelijk aansluit bij de zoekintentie van de gebruiker, maar dat ook snelle en geoptimaliseerde websites beloond worden met een betere ranking.

Snelheid beïnvloedt je conversiepercentage

Stel je wilt een online aankoop doen, maar de website laadt traag. Wat doe je? Precies, wegwezen en ergens anders bestellen. Volgens HubSpot leidt een vertraging van slechts één seconde al tot een vermindering van 7% in conversies. Stel dat je website elke dag 25.000 euro aan omzet verdient. Niet slecht, toch? Maar een vertraging van één seconde kan zorgen voor een verlies aan omzet van maar liefst 640.000 euro op jaarbasis.

De conversiekillers

Je kunt op verschillende manieren kijken waar het precies misloopt op je website. Via Google Analytics kun je duidelijk zien op welke manier bezoekers op je website terechtkomen, hoe ze zich navigeren, maar ook wanneer ze je website verlaten.

  • Bouncerate

Wat is de bouncerate van je website of specifieke pagina? De bouncerate geeft weer hoeveel procent van je bezoekers de website weer meteen verlaat. Wat kun je hiervan leren? Wanneer dit percentage uitzonderlijk hoog is, kun je aandachtig je website gaan bekijken. Wat loopt er mis? Wat kan beter? Ga na waar het misloopt en optimaliseer. Alles boven de 71% wordt gezien als een slecht bouncepercentage.

  • Time on page

Zorg je ervoor dat je bezoeker niet meteen wegklikt? Dan is de eerste stap gemaakt. Maar hoe lang blijft de bezoeker op je pagina? Dit noemen we time on page. Niet alleen is content hier belangrijk, maar wanneer je website langzaam is, zal de gebruiker je website ook sneller verlaten. 

Beide metrics mogen dan op elkaar lijken, ze zijn niet helemaal hetzelfde. Time on Page verwijst naar de tijd die een gebruiker ergens op uw pagina doorbrengt voordat hij vertrekt. Bouncepercentage is het percentage bezoekers dat een pagina bezoekt en vervolgens doorklikt naar een andere pagina op of buiten je site.

  • Rendement Google Ads

Heb je besloten om te adverteren in Google? Elke dag of maand een vast bedrag reserveren om advertenties te vertonen. Is je ideale klant eindelijk enthousiast over je product, klikt hij of zij op je advertentie en dan? Je bereikt dan wel je ideale klant, maar wanneer je een trage websitesnelheid hebt, zullen de conversies ook uitblijven. Sterker nog: je ideale klant kan de gebruikerservaring gaan linken aan je merkimago. Niet alleen loop je dus conversies mis, maar de slechte ervaring van je ideale klant, kan ook gevolgen hebben voor jou als merk.

Concreet: wil je succesvol zijn met je bedrijf of onderneming? Dan mag je zeker het belang van websitesnelheid niet onderschatten. Het zorgt niet alleen voor een goede gebruikerservaring, maar het zorgt ook voor meer conversies. Dit kunnen directe sales zijn, maar denk ook aan leads zoals inschrijvingen voor je nieuwsbrief, het downloaden van je e-book of het volgen van een webinar.

Google Core Web Vitals

De Core Web Vitals zijn in het leven geroepen door Google in 2021 en zijn een reeks specifieke factoren die Google belangrijk vindt voor de algehele gebruikerservaring van een website of webpagina. Het bevat drie specifieke factoren die deze gebruikerservaring meten: paginasnelheid, interactie en visuele stabiliteit. Om de zoveel tijd doet Google een nieuwe update om het algoritme te verbeteren. We zien dat Google steeds meer belang hecht aan gebruikerservaring. Websitesnelheid is hierin natuurlijk een belangrijk onderdeel. 

Core Web Vitals

Google heeft een duidelijk statement gemaakt door te zeggen dat mobiel zoeken de toekomst is. Dit doen ze onder andere ook door snellere websites te belonen met betere posities in de zoekmachines.  Maar wat zijn Core Web Vitals?

Core Web Vitals zijn drie parameters die de ervaring van een gebruiker in kaart brengen, specifiek wanneer een website laadt. Deze statistieken geven aan hoe snel de inhoud wordt geladen, hoe snel een browser reageert wanneer gebruikers je website willen bezoeken en hoe stabiel of instabiel de inhoud is wanneer deze wordt geladen. Deze elementen worden ook vaak gebundeld als ‘Page Experience Signal’

Large Contentful Paint (LCP)

Deze parameter hebben we eerder besproken, maar maakt dus ook deel uit van de Core Web Vitals van Google. Eenvoudig gezegd meet dit het moment waarop de ‘hoofdinhoud’ van een pagina is geladen. Google kijkt dus onder andere naar de rendertijd van de grootst zichtbare afbeelding of tekstblok. De tijd waarop deze laadt, bepaalt je LCP-score:

  • Goed: < 2,5 seconden
  • Verbetering nodig: 2,5 seconden – 4 seconden
  • Slecht: > 4 seconden

First Input Delay (FID)

First Input Delay is een parameter die de tijd meet tussen het moment waarop een gebruiker voor het eerst interactie vertoont met je website en het moment waarop de browser daadwerkelijk kan reageren op die interactie. 

Wanneer we een website laden in een browser, denken we als gebruiker dat we bijna meteen op die knop kunnen drukken of meteen kunnen scrollen. De realiteit is dat de browser vaak nog niet kan reageren, omdat hij nog bezig is het met het laden van bijvoorbeeld JavaScript op de achtergrond. FID meet dus de vertraging bij het verwerken van deze informatie. 

Voorbeeld: De website is aan het laden en er verschijnt een menuvenster. Je probeert al te navigeren door de website, maar deze reageert nog niet. Waarom? Omdat het in de backoffice nog aan het laden is. Het is niet omdat deze content al zichtbaar is, dat er ook meteen interactie mogelijk is. Daarom is de First Input Delay een belangrijk onderdeel van de Core Web Vitals die de gebruikerservaring in kaart brengt.

  • Goed: < 100 ms
  • Verbetering nodig: 100 ms – 300 ms
  • Slecht: > 300 ms

Cumulative Layout Shift (CLS)

De Cumulative Layout Shfit is een metric die de totale hoeveelheid lay-out shifts meet wanneer een webpagina laadt. Dit kan gaan om tekst, afbeeldingen of pop-ups. Heb je meerdere verschuivingen tijdens het laden? Dan krijg je een slechtere CLS-score. In de praktijk gaat het vaak over afbeeldingen en/of advertenties zonder afmetingen. 

  • Goed: < 0,1 seconde
  • Verbetering nodig: 0,1 seconde – 0,25 seconde
  • Slecht: > 0,25 seconde

Onderstaande video geeft een voorbeeld van hoe deze cumulatieve layout verandert wanneer de website laadt.

De Core Web Vitals kunnen in de toekomst nog uitgebreid worden met nieuwe statistieken of metrics. Google blijft zichzelf verder ontwikkelen en wilt de gebruiker zo goed mogelijk dienen. Je website of webshop optimaliseren houdt dus nooit op, stuur steeds bij waar nodig.

Optimaliseer Core Web Vitals

Hoe zit het met je eigen resultaten van de Core Web Vitals? Via je eigen Google Search Console krijg je makkelijk inzage in je eigen prestaties. Met dit rapport kun je ook zien hoe goed je URL’s zijn. Zijn gecategoriseerd als ‘poor’ of ‘good’ of hebben ze toch verbetering nodig? In je menu links bij je Google Search Console kun je kijken naar de vitaliteit van je website. Je krijgt dan meteen een overzicht van welke URL’s verbetering nodig hebben. Hier wordt het onderscheid gemaakt tussen de verschillende indicatoren van de Core Web Vitals.

In onderstaand voorbeeld zie je dat een URL verbetering nodig heeft, omdat het een lange LCP heeft, Largest Contentful Paint. Laten we kijken naar elk van deze indicatoren hoe we deze kunnen optimaliseren.

Google Search Console vitaliteit

Largest Contentful Paint (LCP) optimaliseren

Je LCP-score kijkt dus naar de tijd die nodig is voordat het grootste element op de pagina wordt geladen. Dit kan vertraagd worden, doordat andere elementen eerder laden of doordat er op de achtergrond andere downloads bezig zijn. Deze score, en dus deze snelheid, wordt bepaald en beïnvloed door volgende zaken:

  • Laadtijd van verschillende bronnen

Zorg er altijd voor dat je je afbeeldingen voldoende optimaliseert. Hiermee bedoelen we niet alleen het juiste bestandsformaat, maar ook de grootte. PNG’s worden het vaakst gebruikt, omdat ze beter worden geacht voor afbeeldingen met minder dan 15 kleuren. Je kunt via verschillende website afbeeldingen comprimeren. Hierdoor wordt de bestandsgrootte kleiner, zonder dat ze kwaliteit verliezen. Op deze manier hou je de totale bestandsgrootte van je website beperkt en zal deze sneller laden.

  • CSS of JavaScript geblokkeerd

Elke browser moet de DOM-structuur bepalen van je website. Met andere woorden: het bepalen van de eerste inhoudsvolle elementen. Dit is nodig om een webpagina te kunnen renderen. Dit is een soort van stappenplan. Wanneer je website dus een script tegenkomt, kan het deze niet uitvoeren. Vermijd dus ook het gebruik van blokkerende JavaScript om je websitesnelheid te behouden.

Controleer ook je broncode op onnodige spaties en komma’s. Heb je ongebruikte CSS? Verwijder deze dan uit de broncode. Gebruik alleen het nodige. Met deze kleine aanpassingen verbeter je je websitesnelheid aanzienlijk.

  • Trage server response tijd

Is je server onnodig traag? Dan kun je gebruikmaken van een Content Delivery Network, beter bekend als CDN. Dit is een netwerk van servers dat inhoud verspreidt door deze te cashen, dit dicht bij de fysieke plaats waar elke gebruiker het internet gebruikt. De inhoud die ze opvragen wordt dus eerst opgeslagen op de ‘origin’ server en vervolgens gekopieerd en op andere plaatsen opgeslagen. Bij een zoekopdracht wordt dus de dichtstbijzijnde server geactiveerd zodat alle webpagina’s zo snel mogelijk laden. Hierdoor reageert de server dus ook sneller en kun je als gebruiker veel sneller informatie opvragen.

First Input Delay (FID) optimaliseren

Het meest voorkomende probleem bij FID is dat buttons, links of CTA-knoppen al getoond worden zonder dat ze actief zijn. De oorzaak? Dit gebeurt vaak wanneer er op de achtergrond nog elementen gedownload worden zoals bijvoorbeeld afbeeldingen, video’s of andere illustraties. JavaScript is hierbij vaak de schuldige. Wat kun je doen om dit te voorkomen?

Ga na hoeveel Javascript-code je website bevat. Is dit allemaal nodig? Beperk dit tot een minimum, zodat je browser sneller kan reageren. Toch al deze broncode nodig? Probeer dan om deze broncode op te delen. In plaats van één lange code, maak verschillende kortere versies. Je website zal deze kortere codes veel sneller kunnen verwerken. 

Cumulatieve Layout Shift (CLS) optimaliseren

Niets zo verwarrend en vervelend dan content die tijdens het laden van je website steeds van plaats verandert. Niet professioneel en zeker niet gebruiksvriendelijk. De reden hiervoor is dat bronnen asynchroon laden of dat bepaalde DOM-elementen, het eerste inhoudsvolle document, op een dynamische manier worden toegevoegd. 

Een andere boosdoener zijn afbeeldingen of video’s zonder bepaalde afmetingen. Je toestel probeert het element te laden, maar heeft hierbij geen exacte afmetingen. Het springt daarom doorheen je venster, tot het zijn plaats heeft gevonden. Dit gebeurt trouwens ook met widgets en/of plugins. Beperk ook daarom altijd hoeveel widgets en andere plugins je gebruikt.

Core Web Vitals

Accelerated Mobile Pages (AMP)

De Accelerated Mobile Pages van Google zijn een specifieke technologie waarbij je een website kan maken die vrijwel meteen laadt. Google ontwierp deze toepassing om traag ladende websites te vermijden. Deze AMP is een kopie van de HTML-code je website, dat specifiek is gefocust op de mobiele versie. Door het gebruik van deze Accelerated Mobile Pages kun je consistent een snelle website tonen met een veel betere gebruikerservaring. En voor de designer? Ook tal van voordelen. Zo kun je als ontwikkelaar nog steeds met AMP aangepaste CSS gebruiken. Het is minder complex en zelfs gebruiksvriendelijker.

Gebruik goede webhosting

Het is dus geen verrassing dat het optimaliseren van je websitesnelheid niet zo eenvoudig is. Er zijn tal van factoren die deze snelheid kunnen bevorderen of belemmeren. Maar wat als je nu zo best doet, maar het probleem bij je webhosting ligt? Het is dus belangrijk om goed te onderzoeken welke webhosting je wilt gebruiken. Niet alleen kan een goede webhosting je website beter beschermen dankzij een SSL-certificaat, maar het gebruik van een goede webhosting kan je websitesnelheid ook ten goede komen.

Ontdek hier de beste beoordeelde en de meest populaire webhostings:

De meest gemaakte fouten voor je websitesnelheid

Beter voorkomen dan genezen, toch? Wanneer je je website bouwt, hou je vaak onvoldoende rekening met alle elementen die je websitesnelheid negatief kunnen beïnvloeden. We kijken doorgaans naar lay-out, interface en het grafische aspect. Maar wat hiervoor nodig is vergeten we vaak. Dit zijn de meest gemaakte foute die je websitesnelheid belemmeren:

  • Te veel widgets/plugins 

Met verschillende websitebuilders zoals Elementor kun je heel gemakkelijk widgets en add-ons toevoegen. En laten we eerlijk zijn: deze widgets kunnen echt een meerwaarde zijn voor je website. Maar nog een widget hier, nog een plugin daar. Deze widgets zijn niet onschuldig zoals ze lijken. In de praktijk zijn ze vaak een lichte belasting op de prestatie, maar elke widget, hoe klein dan ook, kan de laadtijd in sommige gevallen laten toenemen. 

Wist je dat de like-knop van Facebook maar liefst meer dan 30 webverzoeken kan toevoegen in de backoffice? Dit samen kan oplopen tot 600 kB. Dit zijn extra 600 kB aan je totale webpagina, voor één like-knop. 

  • Thema CMS-systeem 

Je website is je online visitekaartje waarmee je de aandacht wilt trekken. Oogverblindende visuals, indrukwekkende video’s en een bijhorend kleurenpalet om u tegen te zeggen. Een streling voor het oog of toch maar beter niet doen? 

Hou hierbij rekening met de complexiteit van je thema. Afbeeldingen en video’s van hoge kwaliteit hebben ook meer tijd nodig om te downloaden. Meer is niet altijd beter. Daarnaast kunnen designthema’s ook compatibiliteitsproblemen hebben in verschillende browsers of met het gebruik van widgets. Heb je wel eens een bepaald thema gekozen voor je website, waardoor je lettertype helemaal anders werd, je widgets het niet meer deden en zelfs elementen verdwenen op je website? Er gebeurt dan té veel. 

Dit verslechtert de prestatie van de website en dus ook de gebruikerservaring. Houd alles dus overzichtelijk en gebruik alleen maar het nodige. Een snelle website is tenslotte belangrijker dan die ene indrukwekkende afbeelding op je website.

  • Gebruik advertenties

Affiliate websites puilen vaak uit van de advertenties. Op zich niet zo gek, aangezien het een inkomstenbron is voor hen. Maar is dit wel zo bevorderlijk voor je website? Te veel advertenties verhogen namelijk je bouncepercentage aanzienlijk. Niet alleen kunnen ze als storend ervaren worden, ze maken je website ook trager. Een gebruiker moet dus wachten tot alle informatie is geladen. Hoe meer advertenties je hebt, des te langer je moet wachten.

Een onderzoek van WebsiteOptimization heeft zelfs aangetoond dat het gebruik van een banneradvertentie zorgt voor een netwerklatentie van maar liefst 33 procent. Deze netwerklatentie is de vertraging in dataoverdracht over een bepaald netwerk. Maak dus bewuste keuzes!

Tools om je websitesnelheid te analyseren

Er zijn verschillende manieren om je eigen websitesnelheid te testen en te analyseren. We bekijken hierbij 3 verschillende tools:

PageSpeed Insights

PageSpeed Insights is een tool van Google zelf. Deze tool is gratis en geeft je ook meer inzicht in de prestaties op basis van de Core Web Vitals. Je kunt hierbij het onderscheid maken tussen desktop en mobiel. Onderstaand zie je niet alleen je algemene score, maar ook een overzicht van de individuele parameters. Wanneer één van deze statistieken een slechte score heeft, kun je deze vervolgens optimaliseren met de tips die we eerder hebben gegeven. PageSpeed Insights geeft onderaan de resultaten zelf nog een aantal aanbevelingen.

PageSpeed Insights mobiel vs desktop

aanbeveiling pagespeed insights

GT Metrix

GT Metrix is een website performance testing en monitoring tool. Je krijgt niet alleen een algemene performance score, maar ook een score gebaseerd op de structuur van je website. Dit cijfer is een indicatie hoe goed je website is gebouwd om een optimale score te behalen.

GT Metrix score web vitals

Daarnaast zie je ook meer informatie over de Web Vitals. Via een tijdlijn zie je welke elementen eerst laden en hoeveel tijd je website hiervoor nodig heeft. Ook hier krijg je onderaan de pagina meer informatie per onderdeel. Naast een algehele score, kun je ook kijken naar andere factoren. Bij elk aspect, krijg je een uitgebreid rapport hoeveel geheugen en rekenkracht je website nodig heeft.

  • FCP
  • LCP
  • TBT
  • CLS

Gt Metrix top issues

GT Metrix heeft een gratis basisaccount. Hiermee kun je slechts één pagina analyseren. Dit kan je homepage zijn, of een andere pagina naar keuze. Wil je een audit voor je hele website? Dan kun je met een betaald account tot 12 pagina’s analyseren.

Pingdom Tools

Pingdom Tools is een andere handig tool om je websitesnelheid te analyseren. Je kunt zelf starten met een 30-day free trial, of een betaald abonnement vanaf 8,33 euro per maand. Met Pingdom Tools kan je ook tal van andere indicatoren analyseren:

  • User Experience
  • Page Load Performance
  • Use Behavior Metrics

Pingdom Tools

De verschillende onderdelen worden hier weergegeven met letters van het alfabet, een A-score is uitstekend, een F-score is het slechtste. Via het dropdown menu krijg je meer inzicht, maar ook tips en tricks om je score te verbeteren. 

Conclusie

Websitesnelheid is slechts onderdeel van je hele SEO-strategie. Ondanks dat content altijd king zal blijven, kwam Google in 2021 met een update. De Core Web Vitals, parameters om de gebruiksvriendelijkheid van je website te meten. Waarom? Google is een semantische zoekmachine die gebruikers vrijwel meteen wil dienen. En net daarom, wordt gebruiksvriendelijkheid steeds belangrijker en zal Google je ook hierop oordelen.

Meten is weten. Zorg dus niet alleen voor waardevolle content voor je ideale klant, maar kijk ook regelmatig naar je websitesnelheid. Dit kan met bovenstaande tools. Je website is je dynamisch visitekaartje, er komt regelmatig content bij. Nieuwe artikelen of zelfs een hele nieuwe pagina. Gebruik daarom vaker deze tools zodat je steeds je websitesnelheid optimaal houdt. Niet alleen je websitebezoekers worden er blij van, maar Google zal je ook belonen met betere posities in de zoekresultaten!

 

Plaats een reactie