Zoekwoordenonderzoek: De beste SEO-tools + stappenplan

Zoekwoordenonderzoek of keyword research, wat is het en waarom is het een lifesaver in een competitieve markt? Letterlijk alles gebeurt online: we boeken vakanties, bestellen onze favoriete boeken en de boodschappen? Jawel, ook gemakkelijk online bestellen en thuis laten leveren. Maar wat gebeurt er wanneer de competitie op de loer ligt? Hoe zorg je er dan voor dat ook jij kans maakt op topposities in Google? Dankzij een goed zoekwoordenonderzoek laat je de concurrentie achter je en bereik je wél je ideale doelgroep! Meer sales en meer conversies met een simpel zoekwoordenonderzoek!

Wat is een zoekwoordenonderzoek?

Zoekwoordenonderzoek is de analyse van wat mensen zoeken wanneer ze online op zoek gaan naar bepaalde informatie.  Zoekwoordenonderzoek of keyword research is onmisbaar voor een goede SEO-strategie. Alles staat of valt met een goed zoekwoordenonderzoek. Google is een gigantische online databank die bestaat uit miljarden websites. Al deze websites willen op één of andere manier gevonden worden. Hoe? Juist, door het gebruik van bepaalde zoekwoorden. Hierdoor help je Google als het ware door extra duidelijk te maken op welke zoekwoorden je wilt ranken. Het vergroot dus je online zichtbaarheid en zorgt voor extra conversies. 

Organisch verkeer vs. betalend verkeer

Er zijn veel verschillen tussen organische traffic en betalend verkeer, maar één ding hebben ze alvast gemeen: de online vindbaarheid, organisch of betalend, gebeurt op basis van zoekwoorden. Je kunt ervoor kiezen om op een volledig organische manier, op basis van een zoekwoordenonderzoek, meer websitebezoekers te krijgen. Dit kennen we als Search Engine Optimization (SEO). Maar dit onderzoek is ook van toepassing bij advertenties. Wanneer je online gaat adverteren met Google Ads, moet je tenslotte ook bepalen op welke zoektermen je gevonden wilt worden. Adverteren op een zoekwoord heeft een bepaalde prijs, afhankelijk van alle data die gepaard gaat met dit zoekwoord. Een weloverwogen keuze dus!

Waar moet je rekening mee houden met zoekwoordenonderzoek?

Willekeurige woorden selecteren waarvan je dénkt dat ze bij je onderneming passen, marketingbudget vrijmaken en eventueel ook nog eens adverteren? Zonde van je tijd én van elke gespendeerde euro. Start altijd met een zoekwoordenonderzoek. Dit is de bouwsteen van je onderneming, van je online zichtbaarheid en ook de start van een glansrijke toekomst!

Volume

Veel ondernemers kijken alleen maar naar het volume van een bepaald zoekwoord. Via verschillende tools, waar we later op terugkomen, kun je het zoekvolume zien bij elk zoekwoord. Dit volume is het aantal zoekopdrachten in één maand. Hieruit kun je afleiden of een zoekwoord populair is of niet. Hier kun je ook kiezen tussen verschillende landen. Zo kun je bijvoorbeeld alleen zoeken op Nederland of België. In onderstaand voorbeeld zien we een volume van 1000 zoekopdrachten per maand in Nederland. 

Zoekwoordenonderzoek Semrush Data

Moeilijkheidsgraad

Onder het zoekvolume zien we ook meteen de ‘keyword difficulty’. Dit percentage toont aan hoe moeilijk het is om op dit specifieke zoekwoord te ranken. In huidig voorbeeld zien we een keyword difficulty van 41%.  Deze moeilijkheidsgraad wordt bepaald door verschillende factoren, zoals autoriteit van de website en het aantal (kwalitatieve) backlinks.

Relevantie

Je kan dagen spenderen om op zoek te gaan naar het perfecte zoekwoord. Goed volume, amper competitie, maar wat als het zoekwoord niet relevant is? Relevantie is het állerbelangrijkste wanneer je aan de slag gaat met je zoekwoordenonderzoek. Ken je doelgroep en weet welke woorden ze gebruiken. Ga hier zorgvuldig mee aan de slag zodat zijzelf de weg vinden naar je website of webshop. Zoekwoordenonderzoek helpt je erachter te komen waar mensen online naar zoeken en dat betekent dat je ook een beter idee hebt van wie je potentiële klanten zijn en hoe ze zich online gedragen. De vuistregel hierbij is: wees altijd relevant.

Content publiceren om maar content te hebben is nooit goed. Schrijf waardevolle content voor je doelgroep, geef hen waar ze om vragen. Google analyseert onder andere de tijd dat bezoekers op je website blijven. Hoe beter je landingspagina aansluit bij de zoekintentie, des te beter Google je zal ranken.

Daarnaast kun je ook nieuwe trends en patronen ontdekken die je weer kan gebruiken in je contentmarketing. Zo kun je bijvoorbeeld zien of er een kloof bestaat tussen wat mensen zoeken en wat je aanbiedt. Is je doelgroep op zoek naar iets heel specifieks, maar is er hier weinig of geen content over? Wie weet vind je wel een gat in de markt, dankzij een zoekwoordenonderzoek!

Zoekintentie

Elke zoekopdracht heeft een andere zoekintentie. Wil iemand een antwoord krijgen op een bepaalde vraag? Zijn ze op zoek naar een specifiek paar schoenen? Of willen ze bepaalde artikelen of diensten met elkaar vergelijken? Al deze zoekopdrachten hebben dus een andere zoekintentie. Dankzij het algoritme van Google krijg je daarom zoveel mogelijk zoekresultaten die aansluiten bij je zoekopdracht. Maar wat als je niet duidelijk genoeg bent, of je website of webpagina niet voldoet aan de zoekintentie van de gebruiker? Er wordt onderscheid gemaakt tussen verschillende soorten zoekintenties:

Informatieve zoekwoorden (I)

Het grotendeel van de tijd zijn we op zoek naar informatie. Dit kan informatie zijn over de uitslag van een voetbalwedstrijd, tot informatie over reistijden van de trein, maar ook informatie over SEA. De gebruiker wil gewoon kort en kracht antwoord op zijn of haar vraag. Deze resultaten worden vaak weergegeven aan de hand van een featured snippet. Featured wat? Dit zijn zoekresultaten die bovenaan in Google verschijnen waarin Google je meteen antwoord geeft op een bepaalde vraag. Denk hier vooral aan weetjes, zoals:

  • Hoe groot is Nederland?
  • Wanneer is het Pasen in 2022?
  • Hoe groot is Barack Obama?
  • Hoe laat gaat de zon onder?

Navigatie zoekwoorden (N)

Navigational zoekwoorden helpen mensen om een specifieke website of landingspagina te vinden. Deze mensen navigeren zich dus bewust op het internet, ze hebben de bestemming reeds voor ogen. Voorbeelden hiervan zijn:

  • Hotmail
  • Facebook
  • Google
  • Google Analytics
  • Google Search Console
  • Bol.com

Bezoekers die zoektermen als ‘Facebook’ gebruiken, willen dus meteen naar de officiële website van Facebook. Zij zijn niet geïnteresseerd in andere zoekresultaten. Als dat wel het geval zou zijn, zouden ze zoeken op ‘Facebook + bijkomende informatie’.  Je kunt alsnog scoren op deze grote zoektermen, maar in de praktijk zal het weinig effect hebben. Sterker nog: je pagina zal wel vertoningen krijgen dankzij het hoge zoekvolume, maar weinig tot geen kliks. Waarom? Omdat de gebruiker op zoek is naar die ene website. Stel jezelf de vraag: als je ‘Facebook’ intypt in Google, zou je dan een website willen bezoeken waar ze praten ‘over’ Facebook?

Commerciële zoekwoorden (C)

Commerciële zoekwoorden zijn zoekwoorden rondom een specifiek product of een specifieke service. Het geeft de gebruiker net iets meer sturing vlak voor hij/zij overgaat tot aankoop. Zo zal iemand nooit de eerste beste wasmachine kopen, maar zal ie gaan kijken welke de beste is. Of bijvoorbeeld welke telecomprovider is beter en voordeliger? Deze gebruikers hebben voor zichzelf al beslist dat ze vroeg of laat een aankoop willen doen, maar willen eerst nog meer informatie. Deze zoekintenties worden ook commerciële zoekintenties genoemd. 

Transactionele zoekwoorden (T)

Met transactionele zoekwoorden is de gebruiker klaar om iets te kopen. Deze transactionele zoekwoorden worden vaak gevolgd met ‘kopen’ of ‘bestellen’. Maar niet allemaal! In deze fase weet de gebruiker wat hij precies wil kopen en is meteen op zoek naar de bestelfunctie. Transactionele zoekwoorden zijn hele specifieke zoekwoorden, waarbij Google meteen weet dat de gebruiker niet op zoek is naar een gelijkaardig product, maar precies dat ene. Voorbeeld:

  • Nike Dunk Low Black (+kopen)
  • iPhone 12 Pro Max 256 GB (bestellen)
  • Efteling Tickets 

Transactionele zoekwoorden voorbeeld

Soorten zoekwoorden

In je zoekwoordenonderzoek zal je tal van zoekwoorden tegenkomen, allemaal verschillende variaties. Maar de lengte van een zoekwoord kan bepalend zijn voor je online zichtbaarheid. Je hebt waarschijnlijk eerder gehoord van short tail en long tail zoekwoorden, maar wat betekenen ze?

Short tail keywords

Short tail keywords of zoekwoorden zijn zoekopdrachten die bestaan uit één of twee woorden. Ze worden daarom ook wel ‘hoofdtermen’ genoemd, omdat long tail keywords gebouwd zijn op deze kortere variant. Short tail keywords zijn dus algemener én hebben ook een groter zoekvolume. Hoe groter het zoekvolume, des te meer competitie er doorgaans ook bestaat op dit zoekwoord. Meer zoekvolume klinkt misschien als muziek in je oren, maar is het wel zo positief? Hoe groter het zoekvolume, hoe groter de competitie. En jawel, hoe meer competitie, des te moeilijker het ook is om de strijd aan te gaan met je concurrent. Niets is onmogelijk, maar het is natuurlijk veel moeilijker dan wanneer je kiest voor een relevant en doelgericht long-tail keyword.

Voorbeeld:

  • Schoenen
  • Sneakers
  • Auto

Short Tail Keywords

Long tail keywords

Long tail keywords bestaan uit drie of meer woorden en zijn meer gefocust én meer specifiek voor een bepaalde doelgroep. Kwantiteit staat hier dus zeker niet gelijk aan kwaliteit. Wanneer je voor een specifiek zoekwoord hoog scoort in Google, is dit veel doeltreffender dan wanneer je scoort op een algemene term voor een veel breder publiek. 

Voorbeeld:

  • Rode schoenen met hak
  • Nike sneakers wit maat 39
  • Volvo V40 zwart kopen

Aan de hand van long tail zoekwoorden kan je ook je eigen USP naar voren dragen. In een competitieve wereld heb je altijd concurrenten, zowel online als offline. Zo zijn er inmiddels honderden coaches, lifestyle goeroes en personal trainers. Maar hoe kun jij je onderscheiden? Google je op een short tail zoekwoord zoals ‘business coach’, dan krijg je maar liefst 904.000.000 resultaten. Ga je op zoek naar een business coach voor jou als hondentrainer, dan heb je nog maar 9.150 zoekresultaten. Veel doelgerichter, veel efficiënter én minder concurrentie. 

Voordelen long tail zoekwoorden

  • Gemakkelijker te ranken

Populaire keywords hebben een hoge keyword difficulty (KW), wat betekent dat het erg moeilijk is om te ranken op dit zoekwoord. Bijvoorbeeld: ‘Sushi recepten’ heeft maar liefst 1.990.000 zoekresultaten met een keyword difficulty van 90%. Maar zoek je op ‘Vegan sushi recepten’, dan heb je nog ‘maar’ 196.000 zoekresultaten, met een keyword difficulty van 54%.  Dit zijn 90% minder sites waarmee je concurreert! 

  • Gericht verkeer

Met het gebruik van long tail zoekwoorden krijg je ook veel gerichter verkeer. Je focust je namelijk niet op een algemene term, maar je kijkt heel duidelijk naar de zoekintentie.

Zoek je op ‘sinaasappel’, dan krijg je natuurlijk ontzettend veel zoekresultaten. Van een theoretische uitleg waar de sinaasappel vandaan komt, tot de voordelen voor je huid tot zelfs de herkomst van het woord. Maar wat als je je focust op het zoekwoord ‘sinaasappel cake vegan’. Dan zal je natuurlijk veel meer bezoekers trekken die een vegan sinaasappel cake willen bakken. Dan is focussen op het competitieve zoekwoord ‘sinaasappel’ compleet zinloos. 

  • Minder dure advertenties

Kom je moeilijk hoger in Google? Dan kun je er ook voor kiezen om gebruik te maken van Google Ads. Je gaat dus betalen om je advertenties in Google te tonen. Hoeveel? Dat gebeurt op basis van verschillende factoren, waaronder je zoekwoord. Hoe competitiever het zoekwoord, des te meer je betaalt om hoger te ranken tussen andere advertenties. Maak je gebruik van een specfiek long-tail keyword? Dan het volume lager, is er minder competitie én betaal je ook nog eens minder. 

Long Tail Kewyords

Hoe vind je long tail zoekwoorden?

Allemaal leuk om je te focussen op long tail zoekwoorden, maar hoe vind je ze? Hier 3 methode om zelf heel gemakkelijk long tail zoekwoorden te vinden.

Autocomplete Google

Google is een semantische zoekmachine en wordt elke dag slimmer. Google maakt gebruik van autocomplete, waarbij het zelf suggesties geeft wanneer je je zoekwoorden intypt in de zoekbalk. Dit zijn long tail zoekwoorden die gebruikers vaker gebruiken. Dit doet Google om de gebruikerservaring te optimaliseren, zodat je zo snel en zo efficient mogelijk de informatie vindt die je zoekt. 

Google Auto Complete

Zoals je ziet zijn dit allemaal andere zoekopdrachten. Wil je graag digital nomad worden en ben je op zoek naar vacatures of ben je benieuwd hoe jij je belastingen moet regelen als digital nomad? Beide long-tail zoekwoorden zijn verder gebouwd op het main keyword ‘digital nomad’, maar hebben toch heel andere zoekintenties. 

Alfabet methode

Een andere gemakkelijke methode is om verder te bouwen op je main keyword letter per letter. Gebruik je main keyword, zoals in dit voorbeeld ‘digital nomad’ en typ vervolgens één letter in. Laat Google zelf suggesties doen, totdat je een long-tail zoekwoord vindt wat past bij jou.

Google digital nomad alfabat

Je kunt hier ook zover in gaan als je zelf wil. Door één woord in bovenstaande lijst te kiezen, kun je het proces herhalen. Kijk naar de autocomplete die Google maakt, of maak opnieuw gebruik van de verschillende letters van het alfabet. Kies je bijvoorbeeld ‘digital nomad engineer’, dan krijg je automatisch volgende suggesties:

  • Digital nomad engineering jobs
  • Digital nomad software engineer
  • Digital nomad data engineer
  • Digital nomad civil engineer
  • Digital nomad cloud engineer
  • Digital nomad audio engineer
  • Digital nomad software engineer jobs

Gerelateerde zoekwoorden

Bij elke zoekopdracht geeft Google je ook tal van gerelateerde zoekwoorden. Heb je tijdens een zoeksessie wel eens onderaan gekeken bij Google en gedacht: ‘Hé, dit is interessant?’ Dat is niet geheel toevallig. Google analyseert het zoekverkeer wereldwijd en legt dus ook verbanden tussen bepaalde zoekwoorden. Zo weet Google ook de zoekintentie van een bepaald woord, en geeft je onder andere op basis daarvan gerelateerde resultaten.

Laten we als voorbeeld terug short tail keyword ‘digital nomad’ nemen. In onderstaand voorbeeld zien we dat Google je verschillende opties geeft. Niet alleen geeft Google je gerelateerde zoekresultaten zoals digital nomad blog, beroepen en ervaringen, maar Google geeft je ook meteen een lijst van interessante boeken. Hier is de zoekintentie niet 100% duidelijk, waardoor Google je verschillende opties geeft. Zoek je op ‘digital nomad jobs’? Dan krijg je gerelateerde resultaten die nog beter aansluiten op je zoekopdracht.

gerelateerde zoekwoorden Google digital nomad gerelateerde zoekwoorden Google digital nomad

Wat is het beste: short tail keywords of long tail keywords?

De vraag die maar blijft luiden is: wat is nu het beste, short tail keywords of long tail keywords? En om maar meteen met de deur in huis te vallen: hou niet langer vast aan deze keuze. In plaats daarvan, ga op zoek naar manieren waarmee je je ideale doelgroep kan bereiken. De allesbepalende vraag is voornamelijk: Hoe vind je je ideale doelgroep? Focus jezelf ook op online zichtbaarheid en conversie. Het ultieme doel is natuurlijk je conversiepercentage zo hoog mogelijk houden. Dit kunnen sales zijn, maar denk ook aan inschrijvingen op je nieuwsbrief, aanmeldingen voor je webinar of inschrijven voor een challenge. Je kunt het zo gek maken als je wilt. We hebben zojuist het verschil gezien tussen long tail en short tail zoekwoorden, maar hoe verhouden deze zich tot conversieratio? Onderstaande grafiek toont mooi de correlatie tussen het zoekvolume en de conversiepercentage. Wat kunnen we hieruit afleiden:

Short tail

Short tail zoekwoorden hebben het hoogste zoekvolume. Deze zoekwoorden hebben ontzettend veel concurrentie, waardoor de conversiegraad ook een pak lager ligt. Niet zo handig voor kleinere websites of startende webshops.

Middle tail

Middle tail zoekwoorden hebben we nog niet eerder besproken. Dit omdat het onderscheid vooral ligt tussen de eerderbenoemde short tail en long tail zoekwoorden. Maar wanneer we deze ‘tussenstap’ bekijken, zien we dat het zoekvolume afneemt, maar dat de conversiegraad toeneemt. Door specifiekere zoekwoorden te gebruiken, bereik je dus beter je doelgroep.

Long tail

Hier gebeurt de magie dan toch echt. Bij de long tail zoekwoorden gebruik je specifieke zoekwoorden die meer informatie geven over je website of onderneming. Hier kun je jezelf ook veel makkelijker onderscheiden van je concurrentie. We zien dat het zoekvolume dan wel lager ligt, maar dat de conversiegraad veel hoger ligt dan bij zoekwoorden met een hoger volume. Liever 1.000 websitebezoekers en 10 sales, dan 10.000 websitebezoekers en maar 7 sales.

Conversie rate keywords

Concurrentieanalyse

Heb je geen idee op welke zoekwoorden je het best kan focussen? Maak een overzicht van al je concurrenten en kijk op welke zoekwoorden ze scoren. Dit kan zowel met Google, als met verschillende tools. Wil je scoren op het zoekwoord ‘beginnen met SEA’? Kijk naar je concurrent en weet welke zoekwoorden zij gebruiken. Hoe? Door verschillende SEO-tools te gebruiken zoals de MozBar. 

SEO-tools

Via tools zoals MozBar, Semrush, Ahrefs, Keyword Finder en zoveel meer, kun je informatie raadplegen op basis van een domeinnaam. Je krijgt niet alleen het verkeer te zien per land en per maand, maar je krijgt ook een overzicht van alle zoekwoorden waar zij voor ranken. Handig voor je eigen website, maar zeker ook leuk om eens te kijken bij je concurrent. 

concurrentieanalyse Semrush

Google

De eenvoudigste en efficiëntste methode is gewoon gaan kijken in Google. Wil je scoren op een bepaald zoekwoord? Gebruik zelf de zoekmachines en kijk naar de resultaten op de eerste pagina van Google. Er is tenslotte een reden waarom ze hoog scoren in Google. Ga na wat voor soort content gebruiken, bijvoorbeeld:

  • Wat vertellen ze over de inhoud?
  • Hoe is de opbouw en structuur?
  • Gebruiken ze afbeeldingen?
  • Zo ja: hoeveel afbeeldingen gebruiken ze?
  • Gebruiken ze video’s?
  • Hoelang is het artikel?
  • Welke backlinks gebruiken ze?
  • Is het een converterende pagina of een informatieve pagina?

Door de best scorende pagina’s in Google te analyseren, krijg je een beter idee waarom deze pagina’s scoren. Hebben de eerste vijf resultaten bijvoorbeeld een video in hun format? Dan is het misschien een goed idee om ook een video te gebruiken op je pagina. Hou er wel rekening mee dat je nooit inhoud kopieert, dit is plagiaat en is strafbaar. 

Webpagina

Je kunt ook via je browser meteen meer informatie krijgen over het zoekwoord dat een bepaalde pagina gebruikt. Dit kun je gebruiken ter inspiratie voor je eigen contentplanning of eigen landingspagina. Dankzij de chrome extensie SEO Peek kun je op eender welke pagina volgende parameters zien:

  • Pagina titel
  • Meta beschrijving
  • Meta keywords
  • Titels
  • Canonical links

Autoriteit

Elke website heeft een bepaalde autoriteit. Dit is zowel een domein autoriteit als een pagina autoriteit. De autoriteit wordt weergegeven op een schaal van 1 tot 100 en kun je raadplegen via de chrome extensie MozBar. Waarom is dit belangrijk? Hoe groter de autoriteit van een website, des te moeilijker het is om beter te scoren dan deze website. Gelukkig is dit afhankelijk van 101 factoren, maar onderschat zeker het belang niet van de autoriteit van een website. Zo zal je lokale webshop waarschijnlijk nooit hoger scoren dan giganten zoals Amazon en Bol met een score van 75 en 90.

Hoe doe je zoekwoordenonderzoek?

We hebben inmiddels al heel veel informatie over soorten zoekwoorden en waar we op moeten letten, maar hoe doe je nu een zoekwoordenonderzoek? Ik heb verschillende stappen zodat je zelf aan de slag kan gaan met je eigen zoekwoordenonderzoek!

Stap 0: Google Search Console

Stap 0? Jazeker. Voordat je begint met een heel nieuwe zoekwoordenonderzoek, is het altijd goed om even te kijken naar de Google Search Console van je eigen website. Ik hoor je denken maar waarom dan? Het gebeurt namelijk dat Google je laat ranken voor zoekwoorden waarvan je het niet eens wist. In je persoonlijke Google Search Console zie je voor welke zoekwoorden je website allemaal scoort. In onderstaand voorbeeld zie je dat een zeer kleine website rankt voor maar liefst 135 zoekwoorden. Niet alleen zie je het aantal vertoningen en kliks, maar wanneer je doorklikt op een bepaalde zoekterm krijg je ook de gemiddelde positie. Waarom is dit belangrijk?

Je rankt al voor deze zoekwoorden. Het is dan ook veel verstandiger om deze allereerst te gaan optimaliseren. Dit wordt ook wel ‘laaghangend fruit’ genoemd. En wanneer je hoger rankt op deze zoekwoorden, zal je autoriteit ook mee gaan groeien. Het is een sneeuwbaleffect dat tijd nodig heeft. SEO is dan ook een marathon en geen sprint.

Google Search Console vertoningen

Stap 1: Maak een lijst met relevante onderwerpen

De eerste stap is een overzichtelijk document maken met alle relevante onderwerpen. Denk hier vooral na voor welke zoekwoorden je graag wilt ranken. Je kunt hier verschillende groepen maken, per algemeen onderwerp of thema. Je kunt dit vergelijken met een soort trechter, waarbij het algemeenste zoekwoord je startpositie is. Voorbeeld: je bent een personal trainer die zowel fysiek personal trainingen geeft, maar ook voedingscoaching geeft. Dit zowel online als offline. Je hebt hier dus een hele hoop zoekwoorden die je kunt gebruiken.

Noteer bij elke groep ook het zoekvolume. Dit geeft je meteen een indicatie hoeveel er per maand wordt gezocht op deze termen. Hiermee kun je gaan kijken hoe belangrijk deze onderwerpen zijn voor je doelgroep en hoeveel subonderwerpen je kunt maken. Voorbeeld: je wilt een website met verschillende onderwerpen over online marketing. Welke onderwerpen komen hier allemaal aan te pas?

  • SEO (135K)
  • Online Marketing (14.8K)
  • Email marketing (27.1K)
  • Social Media Marketing (40.5K)
  • Tik Tok Marketing (4,7K)

Stap 2: Long tail zoekwoorden

Nu je de algemene zoekwoorden hebt, is het tijd om op zoek te gaan naar long tail zoekwoorden. Ga na op welke termen je doelgroep zoekt. Zijn deze zoekwoorden eerder informatief of transactioneel? Per groepering in stap 1 ga je op zoek naar alle relevante long tail zoekwoorden. Laten we als voorbeeld ‘email marketing’ gebruiken:

  • Wat is e-mailmarketing?
  • Hoe gebruik je e-mailmarketing?
  • Welke tools bestaan er voor e-mailmarketing?
  • E-mailmarketing automatisering
  • Hoe leads verzamelen via e-mailmarketing?
  • ….

Stap 3: Gebruik SEO-tools om zoekwoorden te onderzoeken

Heb je dit overzicht klaar? Gebruik dan verschillende SEO-tools om alle data te verkrijgen van je zoekwoorden. Je kunt deze op een gemakkelijke manier exporteren naar een Excelbestand, zodat je vervolgens kan filteren en groeperen. Hierbij nogmaals een overzicht van aan te raden SEO-tools:

Stap 4: Gebruik Chrome extensies

Google geeft ook altijd gerelateerde onderwerpen. Sterker nog: dankzij het gebruik van Google Chrome extensies zoals Keyword Surfer en Keywords Everywhere word je bij elke zoekopdracht als het ware overspoeld met informatie. Niet alleen gerelateerde zoekwoorden, maar denk ook aan SEO difficulty en zoekvolume. Later in dit artikel geven we hiervan voorbeelden De beste chrome extensies voor zoekwoordenonderzoek zijn:

Stap 5: Kijk naar data

Meten is weten. Online marketing gebeurt op basis van data en statistieken, alleen zo kan jij je concurrent verslaan. Gebruik de gekozen zoekwoorden en kijk naar de bijhorende data:

Relevantie

  • Is het zoekwoord voldoende relevant voor je doelgroep? 
  • Sluit het aan bij je diensten of producten? 
  • Heeft dit zoekwoord de juiste zoekintentie?

Zoekvolume

  • Heeft het zoekwoord voldoende zoekvolume?
  • Is het zoekvolume haalbaar? Een te groot zoekvolume zorgt voor te veel concurrentie, te weinig zoekvolume zorgt voor te weinig conversies. 
  • Zijn er betere alternatieven?

Concurrentie

  • Weet je wie je concurrenten zijn?
  • Hoe zien hun landingspagina’s eruit?
  • Zijn er zaken die je opvallen?
  • Zijn er zaken die beter kunnen?
  • Is het realistisch om het op te nemen tegen deze concurrent? Een nieuwe webshop zal het niet winnen van giganten zoals Bol.com 

Keyword Difficulty (KD)

  • Hoe haalbaar is het om te ranken op dit zoekwoord?
  • Zijn er andere relevante long tail zoekwoorden die beter passen?
  • Is het de moeite waard om proberen te ranken op dit bepaald zoekwoord?

In deze hele afweging is het belangrijk om ook de data van je eigen website te kennen. Op welke zoekwoorden rank jezelf in Google? En wat is je domein autoriteit? Dit laatste is belangrijk om een realistisch beeld te krijgen, om je eigen kansen in te schatten. Kun je alleen hoger ranken met een hogere autoriteit? Zeker niet. Maar hoe sterker je website in zijn algemeenheid, des te hoger de kansen op goede posities in Google.

Stap 6: Doe je concurrentieanalyse

Wanneer je wilt ranken op een bepaald zoekwoord, wil je weten wie de topposities in Google hebben bemachtigd. Er is natuurlijk een reden waarom ze boven andere staan. Het gaat hier niet alleen om het gebruik van de juiste zoekwoorden, maar ook om veel andere zaken:

  • Gebruik afbeeldingen
  • Gebruik video’s
  • Gebruik gerelateerde zoekwoorden?
  • Hoe lang zijn deze artikelen

Stap 7: Content maken

Nu je je zoekwoorden bepaald hebt, is het natuurlijk belangrijk om een ijzersterke tekst te schrijven. Het verwerken van je zoekwoorden alleen is helaas niet voldoende. Hoe verwerk je zoekwoorden en hoe weet je nu aan welke voorwaarden een ijzersterke SEO-tekst moet voldoen? Hierbij een aantal tips:

Vermijd keyword stuffing en gebruik synoniemen

Jaren geleden toen Google nog geen semantische zoekmachine was, konden bedrijven hun teksten pushen door overmatig gebruik te maken van bepaalde zoekwoorden. Dit noemen ze ook keyword stuffing. Hierdoor kreeg Google een duidelijk signaal op welke zoekwoorden deze pagina moest ranken. Door verschillende updates van Google, is dit niet meer mogelijk. Google kijkt nu vooral naar het leveren van waarde. Lever je voldoende waarde voor je doelgroep? Dit wordt gemeten door onder andere het bouncepercentage van je website. Hier kijken ze naar hoe snel iemand de website weer verlaat. Verlaten veel mensen binnen enkele seconden de website? Dan voldoet deze website minder aan de verwachtingen van het zoekwoord. 

Gelukkig is Google slim, maar een handje helpen kan nooit kwaad, toch? Gebruik daarom op een natuurlijke manier verschillende synoniemen. Niet alleen Google zal je tekst beter begrijpen en je hierdoor ook beter laten ranken, maar gebruikers die zoeken op een variant van je zoekwoord, zullen ook terechtkomen bij je website.

Gratis Chrome extensies voor zoekwoordenonderzoek

MozBar

MozBar is misschien wel de bekendste SEO-tool en dat is niet zonder reden. Deze chrome extensie is een must have voor het onderzoeken van zoekwoorden, maar ook voor het ontdekken van domein autoriteit en linkbuilding mogelijkheden. Je kunt vanuit de browser meteen alle informatie opvragen die waardevol is voor jouw zoekwoordenonderzoek. De populairste (gratis) functies zijn:

  • Inzicht in zowel domein autoriteit (DA) en pagina autoriteit (PA)
  • Bekijk en vergelijk informatie linkbuilding
  • Mogelijkheid om zoekwoorden op de huidige pagina te vinden en te markeren
  • Zoekresultaten exporteren

MozBar extensie voorbeeld

Keyword Surfer

Keyword Surfer is de hulptool die niet kan ontbreken in de lijst. Deze chrome extensie geeft je meteen meer informatie over het huidige zoekwoord én over alle gerelateerde zoekwoorden, meteen in de interface van Google. Ontdek meer informatie over onder andere:

  • Zoekvolumes
  • Suggesties voor zoekwoorden
  • Gerelateerde zoekwoorden
  • Kwaliteit backlinks
  • Schatting organisch verkeer

En het mooie? Keyword Surfer is helemaal gratis te gebruiken. In onderstaand voorbeeld zoeken we op het zoekwoord ‘zwembad rotterdam’. Niet alleen krijgen we hier meer informatie over verschillende zwembaden in deze regio, ook krijgen we meteen keyword ideas met het daarbij horende zoekvolume.

Keyword Surfer

Keywords Everywhere

Keywords Everywhere is een mooie variant op Keyword Surfer. Ook deze extensie geeft je tal van informatie in Google zelf, meteen bij je zoekopdracht:

  • SEO Difficullty
  • Off-Page Difficulty
  • On-Page Difficulty
  • Trends data
  • Gerelateerde zoekwoorden
  • Gerelateerde zoekopdrachten
  • Long-tail zoekwoorden
Keywords Everywhere Voorbeeld Keywords Everywhere Voorbeeld 2

SEO Peek

Nu wil je niet iedere dag opnieuw je concurrenten onder de loep nemen, dat is veel te tijdrovend. Gelukkig bestaan er chome extensies die je leven gemakkelijker maken. SEO Peek is één van deze extensies. Zit je op een website of een bepaalde webpagina en ben je benieuwd welke zoekwoorden ze gebruiken in hun titel, meta beschrijving en headers? Open de chrome extensie en krijg meer informatie over die pagina. Laten we de proef op de som nemen. Heb je een eigen webshop en verkoop je laptop rugtassen en wil je weten op welke zoekwoorden bijvoorbeeld Bol.com scoort? Bezoek de pagina en open de extensie.

SEO PEEK SEO PEEK

Kun je maar geen genoeg krijgen van deze handige chrome extensies? Bekijk dan deze lijst met maar liefst 37 gratis chrome extensies voor SEO.

Conclusie

Zoekwoordenonderzoek is geen exacte wetenschap. Er zijn vele wegen die naar Rome leiden. Naast gratis tools zijn er ook betaalde tools. Hierbij heb je veel meer mogelijkheden en krijg je veel meer beschikbare data. Denk hierbij aan ‘keywords gaps’ waarbij je de concurrenten kan analyseren zodat je nieuwe kansen ziet. Maar het vinden van goede zoekwoorden, begint bij het kennen van je doelgroep. Weet waar je doelgroep zich bevindt, welke zoekwoorden ze gebruiken en wat voor informatie ze willen vinden. In een digitaal tijdperk is het steeds moeilijker om onszelf te onderscheiden van de concurrent. Gebruik daarom zoekwoorden die aansluiten bij de wensen en verlangens van je doelgroep en Google zal je belonen met een goede positie.

Categorieën SEO

Plaats een reactie